6. srpna 2018 –– technika –– Ondřej Krynek
Po České a Slovenské republice putuje od června speciálně vypravený Prezidentský vlak, který nechává od Košic po Chomutova napříč oběma státy nahlédnout do interiéru komfortních salónních vozů, jenž vozili naše prezidenty. U příležitosti stého výročí Československa si tak až do 22. září můžete prohlédnout nejen celé vlaky, ale i celou soupravu.
„Nejvýstavnějším vozem bude salónní vůz Aza 86 z roku 1909 pocházející z Ringhofferovy továrny v Praze na Smíchově, který má ještě rakousko-uherskou historii, neboť byl vyroben pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d‘Este a jeho rodinu, po válce však sloužil mimo jiné i prvnímu československému prezidentovi Tomáši G. Masarykovi. Druhým unikátním železničním salónním vozem je vůz Aza 80 speciálně vyrobený pro prezidenta T. G. Masaryka k jeho osmdesátým narozeninám v březnu roku 1930. Třetím salónním vozem zařazeným do Prezidentského vlaku je salónní vůz vyrobený pro prezidenta republiky ve vagónce v Görlitz v tehdejší NDR v roce 1968. Jednalo se o jeden ze dvou historicky posledních železničních vozů dodaných pro potřeby československých prezidentů,“ uvádí Národní technické muzeum, které celou přehlídku připravilo spolu s českými a slovenskými národními vlakovými dopravci.
„Součástí Prezidentského vlaku bude i nově kompletně rekonstruovaný železniční vůz Ca 4-5086 ze sbírky Národního technického muzea, takzvaný pancéřák, vyrobený roku 1931 v Ringhofferově továrně v Praze na Smíchově. V tomto voze bude realizována expozice věnovaná jízdám československých prezidentů vlakem a to nejen po Československé republice, ale i po Evropě. Součástí soupravy budou i další unikátní doprovodná kolejová vozidla a v jejím čele pojede parní lokomotiva 464.202 přezdívaná Rosnička,“ dodávají zástupci muzea.
Čtěte další články na téma vlak a interiér
Foto a zdroj: Národní technické muzeum a České dráhy