18. května 2022 –– architektura –– Ondřej Krynek
Dánský architektonický ateliér Bjarke Ingels Group neboli BIG se stal vítězem mezinárodní architektonické soutěže o podobu budovy Vltavské filharmonie v Praze. Do roku 2031 má vzniknout na nábřeží Vltavy v Holešovicích na rušné křižovatce Bubenská a Bubenské nábřeží. Stavba má design složený z vrstvení svažitých listů, mezi nimiž jsou velké prosklené plochy. Okolí je pak zbytečně příliš betonové.
„Kulturně významné budovy byly v Praze odjakživa umísťovány podél řeky. Nebude tomu jinak ani u nové Vltavské filharmonie. Její autoři se s návrhem dokonce obracejí k samotnému pramenu řeky – dřevo, které bude použito při výstavbě koncertního sálu pochází z Šumavy. Cílem města je umístit na území Bubnů budovu, která má sloužit všem Čechům a která naplní potenciál tohoto místa. Mezinárodní architektonická soutěž nemyslela pouze na architekturu a provoz budovy filharmonie, ale také na její začlenění do prostoru, včetně napojení na dopravu. Vítězný projekt přináší rovněž nápaditá řešení okolí budovy, zpřístupňuje břeh Vltavy a otevírá venkovní terasy i střechu,“ uvádí k vítěznému návrhu Centrum architektury a městského plánování.
„Návrh ateliéru BIG počítá se třemi koncertními sály, prostory pro hudební oddělení a kreativní hub Městské knihovny v Praze. Střecha budovy bude přirozeným pokračováním náměstí – stupňovitá forma umožní zájemcům vystoupat až na její vrchol, a to bez nutnosti vstupu do interiéru, každý tak bude mít možnost si vychutnat jedinečný panoramatický výhled na celou Prahu. Návštěvníky čeká také kavárna či střešní restaurace,“ dodávají k náplni stavby s celkovou užitnou plochou 49 715 metrů čtverečních, jejíž plány na výstavbu byly prvně oznámeny v roce 2017. Soutěže se účastnily významné ateliéry jako Diller Scofidio + Renfro, Snøhetta, Ateliers Jean Nouvel, David Chipperfield Architects a SANAA.
I když prozatím není příliš detailních informací k vítěznému projektu jeho design zcela odpovídá aktuálnímu tvarosloví používaném v BIG. Kombinace jednoduchých ploch a jejich prolínání, přímočaré materiály a minimální zdobnost. Z prvního návrhu vyplývá propsání identického designu také do interiéru atria a koncertních sálů. Jediným zatím zarážejícím prvkem je urbanismus plochy před filharmonií, kde chybí více zeleně a posezení. I to je ale možné ještě změnit. Ve všech případech bude mít nejspíš Praha stavbu od dalšího slavného architektonického ateliéru a první od BIG, protože k realizaci věže Walter nakonec nedošlo.
Čtěte související článek na DesignMag.cz