7. listopadu 2022 –– architektura –– Ondřej Krynek
Český architektonický ateliér Boele zvítězil v mezinárodní architektonické soutěži a podle jeho návrhu bude v bulharském hlavním městě Sofii postaven přes 300 metrů dlouhý most pro pěší. Soutěžní návrh plný organických křivek spojuje dvě části místního Jižního parku rozdělované v současné době frekventovanou komunikací. Po dokončení bude návštěvníkům parku nabídnuta souvislá promenáda.
„Hlavní ambicí autorského týmu je vytvořit nerušené pěší a cyklistické propojení a zároveň minimalizovat dopady na flóru a faunu parku, které vznikají v průběhu výstavby.Navržený dlouhý zaoblený most se pohodlně zdvihá, aby překlenul požadovanou průjezdní výšku silnice Biala Čerkva. Ve své organické podobě se proplétá zelení parku, vyhýbá se místům s hustou vegetací nebo s cennými stromy, a zároveň křižuje řeku Perlovskou. Konstrukce také zprostředkuje nový zážitek pro přecházející – v nejvyšších částech most plyne mezi korunami stromů, čímž nabízí jedinečný pohled nejen na park, ale také nádherný výhled na horu Vitoša v blízkosti města Sofie. Mostovka má proměnlivou šířku a poskytuje prostory, kde se lidé mohou také zastavit, posedět a užít si tyto výhledy,“ uvádí architekti k projektu, jehož výstavba má začít na konci roku 2023.
„Navržený tvar lávky je inspirován svým přírodním prostředím a dále využívá šetrný přírodní konstrukční materiál (lepené lamelové dřevo). Zvolený materiál umožňuje využití lehčí mechanizace výstavby a omezuje dopad projektu na životní prostředí a jeho uhlíkovou stopu. Délka mostu je přibližně 325 metrů a jeho konstrukce je navržena jako spojitý nosník s rozpětím od 13 do 15 metrů. Šířka 450 mm vysoké mostovky se pohybuje od 4,5 metru do 6,5 metru a je rozdělena na 20-24 metrů dlouhé úseky, které jsou spojeny ocelovými spoji. Mostovka z lepeného lamelového dřeva je podepřena na šikmých ocelových sloupech, jejichž sklon má minimalizovat stopu v parku a zachovat maximální rozpětí 15 metrů každé sekce. Stabilitu mostu v podélném směru zajišťují dvojice vzájemně nakloněných podpěr,“ dodávají. s tím, že je to letos již druhý úspěch po participaci na vítězném návrhu pražské lanovky Podbaba-Troja-Bohnice.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Praha vybrala v soutěži výslednou podobu lanovky z Podbaby přes Troju do Bohnic
Čtěte další články na téma most a Sofie
Foto a zdroj: Boele