24. listopadu 2022 –– architektura –– Ondřej Krynek
Ikonický pražský železniční most, který je důležitou součástí panorama Prahy projde zásadní modernizací. V roce 2026 až 2027 nahradí dobře známé vypletené ocelové oblouky nové, most bude mít novou ocelovou konstrukci, místo dvoukolejného bude tříkolejný, změní se pruhy pro chodce a cyklisty a most se lépe napojí na přilehlé komunikace. Ze současného mostu zůstanou jen pilíře.
„Soutěž na budoucí podobu mostu byla vyhlášena 3. května loňského roku. Správa železnic zvolila i na základě konzultace s Českou komorou architektů formu soutěžního dialogu, protože klasická anonymní architektonická soutěž byla vyhodnocena jako riziková z hlediska možného zpochybnění výsledků. Ještě před rozhodnutím vypsat soutěž se totiž stala veřejně známá tři možná řešení, proto by při účasti jejich autorů nebyly dodrženy podmínky anonymity soutěžících. Zároveň jim Správa železnic chtěla umožnit, aby prokázali v soutěži výhody svých návrhů. Proto byli k účasti v soutěžním dialogu vyzváni přímo a zároveň se jej mohl zúčastnit kdokoli další, pokud splnil stanovená kritéria pro účast,“ uvádí Správa železnic.
„Jen málo železničních mostů na světě má tak unikátní polohu a hodnotu jako ten na Výtoni. Oceňuji výběr řešení pomocí architektonické soutěže a díky tomu i získání kvalitního výsledku, který spojí břehy nejen pro kapacitní železniční dopravu, ale zlepší komfort také pro pěší a cyklisty. Další výhodou nového řešení je vznik nové zastávky Praha-Výtoň, která umožní snadný přestup na tramvajové linky. Velmi mě také potěšilo, že vítězný návrh otevírá cestu k využití stávající mostní konstrukce v jiném umístění a doufám, že i tento přesun začne Správa železnic připravovat,“ dodává náměstek primátora Adam Scheinherr.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Praha postaví pro tramvaje i chodce nový Dvorecký most inspirovaný kubismem
Čtěte další články na téma most a Praha
Foto: 2T Engineering
Zdroj: Správa železnic