9. ledna 2023 –– architektura –– Ondřej Krynek
Španělský architekt Andrés Jaque, který vede svůj ateliér Office for Political Innovation v New Yorku a v Madridu, postavil velmi nezvyklou školu právě ve španělském hlavním městě. Budova, její architektura a interiér, jsou pojaté jako komplexní ekosystém, jenž má v dětech vzbudit touhu po poznání a bádání. Tvary budovy, materiály, rozdílně řešenými místnostmi a jejich vybavením je podporuje v procesu kolektivního experimentování.
„Architektura školy, která se vyhýbá homogenizaci a unifikovaným standardům, si klade za cíl stát se mnohovrstevnatým prostředím, kde se vrstevnatá komplexnost prostředí stává čitelnou a zážitkovou. Funguje jako asambláž různých klimat, ekosystémů, architektonických tradic a předpisů. Její vertikální postup začíná přízemím zapojeným do terénu, kde jsou umístěny třídy pro mladší studenty. Na ně jsou naskládány vyšší úrovně, kde studenti středně pokročilých tříd koexistují s regenerovanou vodou a nádržemi s půdou, které vyživují vnitřní zahradu sahající do nejvyšších úrovní pod skleníkovou konstrukcí. Třídy pro starší žáky jsou uspořádány kolem této vnitřní zahrady jako v malé vesnici. Toto rozdělení využití znamená probíhající proces zrání, který se promítá do rostoucí schopnosti studentů zkoumat školní ekosystém samostatně i se svými vrstevníky,“ uvádí architekt Andrés Jaque
„Druhé patro, formalizované jako velká prázdnota otevřená oblouky v krajinném měřítku do okolních ekosystémů, je koncipováno jako hlavní společenské náměstí školy. Zde architektura vybízí učitele a studenty k účasti na správě školy a k interakci s okolní krajinou a územím. Tento centrální prostor o rozloze 465 čtverečních metrů je vysoký přes 26 metrů a je koncipován jako kosmopolitní agora; polouzavřený prostor protkaný vzduchem temperovaným duby cesmíny ze sousední krajiny. Síť ekologů a edafologů navrhla malé zahrady speciálně vytvořené tak, aby hostily a živily společenství hmyzu, motýlů, ptáků a netopýrů. Všední činnosti, jako je cvičení, zde koexistují s diskusemi o tom, jak je škola vedena jako komunita a jaký je způsob vztahu k sousedním potokům a polím. Nakonec toto patro funguje jako více než lidská vrcholová komora, kde mohou studenti a učitelé vnímat ekosystémy, jichž jsou součástí, a naladit se na ně,“ dodává.
Budova je pozoruhodná z mnoha ohledů. Krom toho, že se snaží rozvíjet pedagogické myšlenky, které Loris Malaguzzi a rodiče v italském městě Reggio nell’Emilia vyvinuli, je ekologičtější než ostatní školní projekty a to i tím, že nezabírá tolik půdy a jde cestou vertikality. Jako izolační materiál je například použit korek a mnoho materiálů je aplikováno v surovém stavu. Téměř o polovinu materiálu bylo použito i na fasádě a to díky promyšleným rozvodům.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Petr Stolín postavil ve Vratislavicích nad Nisou mateřskou školu s průsvitnou fasádou
Čtěte další články na téma škola a Madrid
Foto: José Hevia
Zdroj: Office for Political Innovation