23. ledna 2023 –– architektura –– Ondřej Krynek
Architekt David Kraus navrhl pro středočeské město Říčany novou mateřskou školu Větrník. Na okraji zástavby v poli vyrostla neobvyklá stavba s kapacitou 112 ve čtyřech třídách. Škola je navržena jako spojení třech objektů v jeden. Zatím byla postavena školka se zahradou, na tělocvičnu se zatím čeká. Bílá centrální hmota je narušena čtyřmi barevnými pagodami. V interiéru je provedení skromnější.
„Rozdělili jsme hmotu na několik částí. Kostka, v které jsou umístěny provozy, zázemí, kanceláře, vstupy,… vše nutné pro praktické fungování provozu, poskládané co nejúsporněji. Na tuto hmotu se pak napojují prostory jednotlivých tříd, které už nejsou obdélníkové a navazují na prostor zahrady. Jsou to nepravidelné světy na hraní. Pagody zvenku tvoří siluetu domu a zevnitř skrýš, indiánské tee-pee, prostor, kam dopadá světlo z trojúhelníkových okének, přiznané dřevěné konstrukce jsou větvovím stromu. Důležité je vstupní atrium – obří pavoučí síť, speciální herní prostor přístupný ze všech tříd, lanové centrum přímo ve škole, doufáme, že bude využíváno a děti se budou houpat, létat ve vzduchu. Síť je nesena neopracovanými kmeny stromů, jimž bylo za jejich službu poděkováno. Atrium bude sloužit i jako komunitní prostor, pro zpívání, hraní, výstavy kreseb, divadlo, setkávání s rodiči,“ uvádí architekt David Kraus.
„Objekt školky má dvě tváře, do ulice drží hmotu a podporuje dojem tradiční ulice, do ní se tváří „normálně“, do zahrady je už ale hravá, zde nefunguje jako tradiční budova. Sem se rozechvívá, hmoty se rozpadají a prostor se tak může otevřít, aby do něj proniklo světlo a Slunce. Hlavní vstup do školky je z ulice, provozy jsou umístěny v přízemí, kanceláře v patře. Velkorysé atrium navazuje na šatny jednotlivých tříd. Dvě třídy se nacházejí v přízemí, dvě v patře. Uliční fasáda školky je částečně řešena jako vertikální zeleň, doufáme a věříme, že bude jen košatět a zahušťovat se, aby jednou pohltila celou tuto fasádu. Vstup má připomínat přístup do nějakého záhadného chrámu či do kosmické lodi. Vedení technické infrastruktury je částečně pohledové, i tento faktor má přispívat k přirozenosti, nechť dítě vidí, kudy teče voda, elektřina či kudy proudí teplý vzduch. Barvy jsou jásavé, kontrastní, mají prosvětlovat i širší okolí,“ dodává.
Budova o celkové užitné ploše 1 280 metrů čtverečních je napojena na zahradu, která je zatím nedokončena. Česká se na vzrůst vysázené zeleně a do budoucna ještě na tělocvičnu. Podle vizualizací měla mít budova, respektive její výrazně barevné části méně výrazné zemitější tóny, což by budově jistě více slušelo. Kompenzuje to sice přírodně laděný interiér a smýšlení ve vedení školy, ale takto výrazné barvy nemusí mít ani mateřská škola, aby se tam dětem líbilo. Bohužel je to neduhem mnoha institucí.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Na nevyužívaném školním dvoře v Říčanech vyrostlo Didaktické centrum geologie
Čtěte další články na téma škola a Říčany
Foto: Filip Šlapal
Zdroj: David Kraus