10. prosince 2009 –– architektura –– Kamil Valášek

Do června 2010 vyroste v Rumunsku až 685 nových čerpacích stanic firmy Rompetrol, které zároveň dostanou nový vizuální styl a jméno Litro. Saffron Brand Consultants představili novou grafickou podobu celého koncernu a společně se sanfranciskými architekty Eight Inc. změní celkovou vizáž firmy na moderní, futuristickou a příliš často nevídanou.

Rumunský gigant na poli čerpacích stanic Rompetrol, oslovil kvůli celkové změně své značky mezinárodně působící studio Saffron Brand Consultants, jež vytváří vizuální koncepty pro firmy i státní instituce. Rompetrol nově navenek prezentované jako Litro, chce být firmou, která chce růst na trhu, být nepřehlédnutelná a působit přívětivým dojmem pro své zákazníky.

Saffron pro novou podobu Rompetrolu zvážil charakter firmy i zemi, ve které bude působit. Nechali se inspirovat původně rumunským sochařem Brancusim, jehož díla jim poskytly náměty na design loga. S přihlédnutím, že firma stojí a padá na surovině, která je kapalná, nebylo vytvoření nové značky nikterak obtížné. Výsledkem je kapkovité logo, které bude dozajista snadno zapamatovatelné, pochopitelné, rozpoznatelné a v neposlední řadě i funkční. Logo navíc není barevně stálé a tak se tedy, jak sami tvůrci ukázali, dá vyobrazit v mnoha svěžích podobách.

Společnost Saffron, společně se sanfranciskými architekty Eight Inc., kteří zaujali především půvabnými interiéry a rekonstrukcemi bytů a firem, vytvořili i novou podobu samotných čerpacích stanic. Značí ji ostré hrany, jednoduché provedení a klasické materiály. Tvůrci se snažili o vytvoření prostoru, který bude stejně příjemný pro své uživatele jako interiér jejich vozu. To, jestli se jim to povede, zůstane na řidičích, ale že je v mírném rozporu logo, jméno a samotná čerpací stanice je vidět na první pohled.

Marné tak může být hledání spojitosti vizuální podoby firmy a stanice samotné. Otázkou se pak může být, proč tvůrci nepropojili firemní design s designem míst, která na jejich zákazníky budou působit nejvíce. Safforn i Eight se společně příliš nezaobírali projektem jako celkem, jinak by výsledně nemohla vzniknout kapička, která je udušena v kosených tvarech. To, že čerpací stanice Litro nebyly chápány komplexně nemusí vadit všem. Někteř jinak ocení futuristický vzhled, ty citlivější však celkovém vzezření nemusí nechat klidnými.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qFi9ds6T7u8[/youtube]

Video: Jak se od základů staví čerpací stanice Litro v Rumunsku

Samozřejmě je víc než možné, že celková vizáž byla korigována cenovými kalkulacemi a snadností montáže, ale je minimálně na škodu, že firma nedotáhla přeměnu k vysněné dokonalosti. Že místo ostrých hran a rohů nevolili oblé, místo trámových svítidel rourovité a o samotných čerpacích pumpách nebo střeše nemluvě. Jeden ze zákazníků Saffronu o nich řekl, že jsou kombinací kouzelného a brutálního. V jejich interiérech to lze hodnotit pozitivně, avšak zde je to kouzelné logo a tvář firmy ubita pod prostoduchou brutalitou ostrých pravoúhlých tvarů.

Foto a zdroj: RompetrolSaffron Brand Consultants