26. března 2024 –– architektura –– Ondřej Krynek
Půlmilionové francouzské město Toulouse se brzy dočká nového dopravního uzlu, které navrhla dvojice architektonických ateliérů BIG a A+. Novostavba vznikne naproti historického nádraží Toulouse Matabiau a to v místě aktuálního sídla francouzského dopravce SNCF. Novostavba ze dřeva bude mít výraznou růžovou střechu a v interiéru bude přiznán dřevěný konstrukční materiál.
„BIG navrhuje nový multimodální dopravní uzel Marengo ve čtvrtém největším francouzském městě Toulouse. Uzel o rozloze 12 000 metrů čtverečních bude sloužit jako spojnice mezi centrem města, kanálem Canal du Midi zapsaným na seznamu UNESCO a čtvrtí Périole a spojí železnici, metro a autobusy pod jednou střechou. Budova, která se nachází v sousedství hlavního městského nádraží, se vyznačuje dřevěnou konstrukcí a růžovou krystalickou střechou, odkazující na tradiční používání cihel foraine ve městě. Od hlavního vstupního přístřešku se stavba postupně šikmo zvedá, aby stahovala denní světlo do nejnižších úrovní uzlu a umožnila cestujícím pohodlnou a bezpečnou navigaci po celý den,“ řekl Bjarke Ingels z ateliéru BIG.
„Sklopná střecha nového dopravního uzlu, která se zvedá z Marengo parvis, vymezuje hlavní halu se svěží zelení a dostatkem denního světla, vítá návštěvníky a vede je k metru a vlakovým kolejím pod ním. Elegantní silueta budovy, rostoucí do výšky směrem na sever, se klikatí podél ulice rue de Périole. Přízemí a nižší podlaží nabídnou prostory pro odpočinek a prodej a prostory pro akce Maison du Climat, zatímco v horních patrech budou umístěny regionální kanceláře. Při návrhu jsme se snažili o nízkouhlíkové řešení, proto jsme použili masivní dřevo, nízkouhlíkový beton a přirozenou ventilaci v celém objektu a fotovoltaiku na střeše. Tento jednoduchý a přitom multifunkční design proměnil střechu v novou dominantu Toulouse,“ dodávají architekti.
Konstrukce budovy ze dřeva má získat speciální certifikaci pro udržitelné budovy. Po dokončení má část stavby nabízet bydlení, část kanceláře, chybět nemá parkoviště pro kola, kavárna, restaurace a obchody. Konstrukce budovy se dvěma podzemními a sedmi nadzemními podlažími má začít v roce 2026 a termín dokončení zatím není známý.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Vltavská filharmonie plánovaná pro Prahu dostala detailnější podobu včetně interiéru a všech sálů
Čtěte další články na téma nádraží a BIG
Foto a zdroj: BIG