30. srpna 2024 –– architektura –– Ondřej Krynek
V Praze v ulici Za Elektrárnou by měl od roku 2028 začít vyrůstat nový most a proměnou projde i široké jeho okolí. Most vznikne přes plavební kanál Troja-Podbaba a nahradí dosavadní výškově nevyhovující most. Vítězný architektonický ateliér plánuje v návrhu vytvořit okolo mostu přístaviště, sedací schody u vody, nové cesty pro pěší a rozšíření Stromovky až k biokoridoru řeky. Vzniknout by zde měl i pavilon. Plánované dokončení je v roce 2029.
„Výsledky první architektonické soutěže pořádané Ředitelstvím vodních cest ČR hodnotím úspěšně. Vítězný návrh se zajímavým architektonickým a urbanistickým ztvárněním dopravního řešení mostu ze Stromovky na Císařský ostrov, ke kterému dospěla porota složená ze zástupců různých kompetentních organizací a expertů, považuji za více než zdařilý. Věřím, že se nyní podaří v navazujícím jednacím řízení s vítězným týmem dohodnout na podmínkách dopracování projektové dokumentace pro povolení záměru a nejpozději v roce 2028 zahájit výstavbu, aby se tato překážka pro plavbu vysokých lodí odstranila,“ řekl Lubomír Fojtů z Ředitelství vodních cest ČR.
„Předpokládaná vysoká intenzita užívání sdíleného prostoru mostu a jeho pevné provedení jsou výhodou jak pro dopravu na mostě, tak pod ním. I z tohoto důvodu navrhujeme odlehčit nadužívání mostu vymístěním pavilonu, drobného objektu občerstvení a WC mimo objekt mostu naproti přístavišti. Jednotlivé funkce se tak rozloží do větší plochy,“ uvádí architekti z ateliéru Nemec & Taller Architektur. Most podle jejich návrhu má jednoduchý design, má mít nízké náklady na údržbu a odolat i nárazu lodi. Hlavním bonusem pro lodě pak bude podjezdová výška sedm metrů místo stávajících čtyř u současného mostu.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
V Praze se otevírá lávka pro pěší a cyklisty z Holešovic do Karlína nazvaná HolKa
Čtěte další články na téma most a Praha
Foto: Nemec & Taller Architektur
Zdroj: Ředitelství vodních cest České republiky