12. října 2024 –– architektura –– Ondřej Krynek

V kanadské obci Shefford vznikla první škola od 60. let na základě architektonické soutěže. Je zcela jiná, než všechny ostatní základní školy. Svou architekturou, formou uspořádáním jednotlivých částí i interiérem zcela mění zažitý program školství i budoucí způsob výstavby škol v provincii. Vcelku nízké hmoty budov působí minimalisticky, surově, otevřeně a zároveň členitě. Vybavení je omezeno na nejnutnější. Podněcuje k samostatnosti.

„Škola zasazená do rozlehlé a otevřené krajiny se jeví jako nová linie horizontu, utvářená souhrou objemů a střech. Pavilony jsou sestaveny kolem vnitřního nádvoří, které rámuje nádherný výhled na horu Shefford. Soubor nabízí dvojí interpretaci, která umožňuje vyjádřit jak individualitu jednotlivých cyklů, tak širší školní komunitu. Každý student se může ztotožnit se svým pavilonem, svým domovem, a vizualizovat tak svou minulou i budoucí akademickou cestu školními cykly. Díky velkým oknům, přesahujícím střechám a několika vstupům se architektura snaží o co největší prostupnost hranice mezi vnitřkem a vnějškem, a propojuje tak architekturu s krajinou,“ uvádí architekti z Pelletier de Fontenay.

„Studenti vždy vstupují přes velké nádvoří, než se vydají ke svým skříňkám. Nádvoří nabízí dostatek minerálních ploch, na které se vejdou všichni studenti školy, a zároveň je osázeno mnoha vzrostlými stromy, keři, trvalkami a divokými květinami místního původu. Plocha s výsadbou nejblíže kuchyni/jídelně slouží jako zeleninová zahrada v podobě jedlého lesa. Přírodní kameny roztroušené tu a tam slouží jako lavičky, zábrany, cestičky a přechodové prvky, které studentům umožňují hravě si prostor přivlastnit. Velké převislé střechy budov se vzájemně propojují a vytvářejí souvislý krytý chodník kolem nádvoří,“ dodávají.

Škola je postavena na principu složitosti a jednoduchosti zároveň. Jednoduchá je ve své organizaci a výrazu. Složitá pak ve své prostorovosti a bohatosti prostor, kterých je pro žáky opravdu dostatek. Velmi často je využíváno takzvaných svahů a to především v učebnách, kde se žáci dostávají blíže k sobě a podníceni jsou ke spolupráci. Často jsou pak prostor sdíleny mezi čtyři třídy. Mimo tyto prostory zde najdeme i menší intimnější pro kreativní tvorbu nebo třeba kuchyně pro samoobslužný provoz.

Čtěte další články na téma školaKanada

Foto: James Brittain
Zdroj: Pelletier de Fontenay