22. října 2024 –– architektura –– Ondřej Krynek
V milionovém čínském městě Yixing, které najdeme nedaleko Šanghaje, vzniklo unikátní UCCA Clay Museum. Slavný japonský architekt Kengo Kuma se svým ateliérem navrhl muzeum keramiky, které se stane hlavním kulturním centrem oblasti známé svou keramickou tvorbou. Rozvlněná hmota připomínající tělo draka vystupujícího z vody je obložena keramickými taškami v různých barvách . Interiér odhaluje tradiční Kumovu dřevěnou konstrukci.
„Navrhli jsme umělecké muzeum, které by prezentovalo keramickou kulturu v Yixingu, známém jako hlavní město keramiky a proslulém výrobou keramiky z purpurové hlíny. Místo bylo kdysi centrem keramické kultury v Yixingu s četnými hrnčířskými továrnami a ateliéry. Tento projekt je v souladu s územním plánem na přestavbu oblasti a počítá s kulturním centrem pro keramiku, které zahrnuje ateliéry a dílny a zároveň zachovává zbytky vyřazených továren,“ uvádí Kengo Kuma se svým ateliérem.
„Objem připomínající horu keramiky je inspirován horou Shushan, která se nachází nedaleko místa projektu a kterou si cenil spisovatel Su Dongpo z dynastie Severní Song, a také dračí pecí, šplhací pecí, která se nepřetržitě používá již 600 let. Objem ve tvaru hory byl proražen tak, aby navazoval na hrnčířskou továrnu a kanál, čímž se budova plynule propojila s osou místa a okolním továrním komplexem. Střechu, obrácenou skořepinovou konstrukci vyřezanou virtuálními koulemi, podpírají čtyři vrstvy dřevěných příhradových nosníků. Tato lehká, ale pevná dřevěná konstrukce vnáší do vnitřního prostoru dynamické změny a vtahuje pohledovou linii a cirkulační tok hlouběji do budovy,“ dodává.
Největší dominantou budovy jsou tašky evokující šupiny těla pomyslného draka. Dlaždice jsou vyráběny v místní továrně a glazovány různými barevnými stupni. Výraz budovy se tak díky mixu tašek mění a to i díky denní době nebo podnebí. Keramická hmota je odkazem na historii keramického města a tradici sahající více jak 1 000 let zpět do historie. Náplň muzea je pak zcela zřejmá a budou zde vystaveny unikátní kousky jako průřez historií místa i tvorby. Užitná plocha 3 437 metrů čtverečních celkem na dvou podlažích je více než dostatečná.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Kengo Kuma navrhl prohnutou skleněnou knihovnu nad norským městem Skien
Čtěte další články na téma Kengo Kuma a muzeum
Foto: Eiichi Kano a Fangfang Tian
Zdroj: Kengo Kuma