1. prosince 2024 –– architektura –– Ondřej Krynek
V roce 2012 začal britský ateliér Zaha Hadid Architects navrhovat stanici metra King Abdullah Financial District pro saúdskoarabské město Rijád. Ještě před svou smrtí tak Zaha Hadid a Patrik Schumacher navrhli vizuálně nebývale poutavou stanici metra, která se první prosincový den 2024 otevřela veřejnosti. Organická fasáda evokuje duny a celkem sedm podlaží interiéru budovy vůbec nepůsobí jako stanice metra.
„Stanice metra King Abdullah Financial District (KAFD), navržená ateliérem Zaha Hadid Architects, slouží jako klíčový přestupní uzel nové sítě, který spojuje konečnou stanici KAFD, mezinárodní letiště krále Chálida a poskytuje přístup k nebeskému mostu pro místní jednokolejku KAFD. Šest železničních nástupišť na čtyřech úrovních stanice se propojuje s autobusovou dopravou a službami park-and-ride a vytváří tak důležitý multimodální dopravní uzel pro město, stejně jako nová vnitřní a venkovní veřejná prostranství pro finanční čtvrť,“ uvádí k nejnovější realizací ateliér z Velké Británie.
„Stanice metra KAFD přispívá k identitě nového systému metra v Rijádu a její design upřednostňuje konektivitu. Předpokládaná železniční, automobilová a pěší doprava ve stanici byla modelována, mapována a strukturována tak, aby se optimalizovala vnitřní cirkulace a předešlo se dopravním zácpám. Výsledná konfigurace je trojrozměrná mřížka definovaná sekvencí protichůdných sinusoid (generovaných opakováním a frekvenčními změnami denních dopravních toků ve stanici), které fungují jako páteř pro cirkulaci v budově,“ dodávají architekti.
Celkově má stanice metra 45 000 metrů čtverečních užitné plochy. Pět podlaží najdeme nad zemí a slouží jako dopravní uzel, dvě pak v podzemí jako parkoviště pro auta. Metro otevřené prvního prosince je zcela automatizované a zahrnuje další tři linky modrou, žlutou a fialovou. Celkem tak má metro v Rijádu šest linek, 85 stanic a 176 kilometrů trasy s plně automatizovaným provozem Kapacita metra je 3,6 milionů pasažérů denně, která se postupně naplní dle plánů do roku 2030.
Čtěte další články na téma metro, Zaha Hadid a Zaha Hadid Architects
Foto: Hufton+Crow
Zdroj: Zaha Hadid Architects