7. ledna 2025 –– architektura –– Ondřej Krynek
Na zahájení světové výstavy Expo 2025 v polovině dubna v japonské Ósace se otevře nejen celý areál ze dřeva podle návrhu Sou Fujimota, ale také řada tematických pavilonů, který navrhli vybraní japonští architekti a ateliéry. Mezi nejzajímavější rozhodně patří Jellyfish Pavilion, jenž má design inspirovaný medúzou a má se stát hřištěm především pro různé kulturní aktivity jako hudba, tanec a zpěv.
„Život tančí, zpívá a rozvíjí se. Živý projev toho, že jste skutečně naživu! V každé bytosti se skrývá dřímající potenciál, který může prorazit světlem života. Toto světlo se vynořuje z hlubin nitra. Pozorně naslouchejte živým, prapůvodním písním života! Před, během a po skončení Expa budeme spojíme s různými místy a lidmi po celém světě, čímž zažehneme jiskřičku. Revoluci v globálním učení a hraní. Vydejte se s námi na cestu k demokratizaci tvořivosti, odemykání hodnot v rozmanitých formách existence. Zahrnují všechny lidi a věci, stejně jako hojnou vitalitu, která se projevuje ve všech formách života a světlo života, které v nás všech přebývá. Pojďme společně sjednotit svět prostřednictvím radosti z tvorby, abychom spoluvytvářeli inkluzivní budoucnost. společnosti, která bude hravá a plná naděje,“ uvádí k tématu pavilonu Japonci.
„Koncept pavilonu je medúza-hra v rámci vašeho toku. Pavilon symbolizuje život a tvořivost a vyjadřuje fascinaci něčím, co nelze vysvětlit slovy, jako je tajemství plovoucí medúzy. Pavilon medúz se zrodil z interakce mnoha lidí a rozmanitých osobností, z nichž každá má své vlastní myšlenky o životě a budoucnosti. Tento pavilon s prázdnými prostory a plynulými texturami bude i nadále růst a vyvíjet se prostřednictvím aktivit během Expa a stane se místem, kde se bude stále více uvolňovat lidská tvořivost. Pavilon, který se skládá z několika malých částí, bude po skončení Expa přemístěn a znovu použit, čímž získá druhý život. Naším cílem je vytvořit architektonické dílo a místo, které bude žít i v budoucnu a které si postaví každý sám. Doufáme, že návštěvníci pocítí vzedmutý příliv pulzujícího života, a to jak na své cestě, tak v pavilonu medúz,“ uvádí architekt Tetsuo Kobori s tím, že pavilon využívá membránovou střechu usazenou na dřevěné konstrukci.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Japonsko dokončuje výstavbu obřího dvoukilometrového dřevěného prstence pro Expo 2025
Čtěte další články na téma Expo a pavilon
Foto: SteAm a Tetsuo Kobori Architects
Zdroj: Expo 2025