4. března 2025 –– architektura –– Ondřej Krynek
V jihočeské obci Kamenná Lhota vyrostl v barokní zahradě mezi stoletými stromy nový dům Oskar. Architekt Jan Žaloudek si jej postavil sám pro sebe a svou rodinu. Hmota domu odkazuje na tradiční vesnické stodoly. Červená střecha hezky kontrastuje s čistou jemně zdobenou fasádou. Už zvenčí a stejně pak uvnitř může díky některým architektonickým prvkům připomínat kostel, kapli či jinou sakrální stavbu. Interiér je střídmě moderní.
„Vzhled domu podmínila lokální topografie spolu s omezeními plynoucími z faktu, že stavební pozemek je kulturní památkou. Architekt objekt přirozeně zasadil do krajiny a historického kontextu tak, aby nezastiňoval zámek a působil bezčase. Formální inspirací mu byla kaple-sakrální stavba, která ve vesnici chybí. Výsledná architektura je harmonickým propojením kontrastů nového a starého, interiéru a exteriéru, perfekce a imperfekce. Návrh respektuje tradiční podélnou formu domu se sedlovou střechou a cituje tvarosloví lokálních hospodářských objektů. Perforované zdivo s otvory pro prostup světla a vzduchu, které lze nalézt v okolních historických objektech, je hlavním výrazovým prostředkem stavby. Slouží jako slunolam v jižní štítové stěně i jako vzor dřevěných stínících panelů na ostatních fasádách. Kompaktní forma domu je na každé z fasád prostoupena nikami, citacemi barokního tvarosloví. Ty vytvářejí vstupní zádveří a pobytové lodžie s možností zastínění. Dům lze podle momentálních potřeb buď široce otevřít do krajiny a spojit tak jeho rezidenty se světem, nebo uzavřít a podtrhnout tak jeho meditativní charakter,“ uvádí Jan Žaloudek.
„Za vnějším tradičnějším tvaroslovím domu se skrývá originální interiér. V kontrastu k bílému vnějšku, je dům uvnitř teplý a oblý. Hlavní prostor překvapí velkoryse zaklenutým stropem, jehož výška dosahuje sedmi metrů. Vertikála prostoru zpřítomní sakrální inspiraci. Plochy bílé štukové omítky a velká hliníková okna dále podtrhují jeho odhmotněný charakter. Další parafrází chrámové architektury je dvoumetrové kruhové okno prorážející jižní štít domu. Úběžníkem interiéru je zakřivená dřevěná kuchyně s ostrůvkem z indické žuly shivakashi evokujícím kostelní mensu, který je středobodem všech denních rituálů. V jižní části prostoru se nachází jídelna s dubovým stolem a židlemi, na nějž ze zdi shlíží řezba Madonny z počátku 19. století. Naproti je situovaná relaxační část s dlouhou pohovkou nabízející výhledy jak do krajiny, tak do dvora s ruinou. Pohovku rámuje tapisérie z nebarvené ovčí vlny,“ dodává.
Užitná plocha domu 154 metrů čtverečních je rozdělena na dvě podlaží, kde spodní je spíše otevřené do zahrady a propojené, kdežto hodní patro je spíše uzavřené. Architekt koncipoval horní patro jako apartmán s ateliérem, ložnicí a koupelnou. Vytvořený prostor je tak určen spíše k k přemýšlení, odpočinku nebo četbě. Interiér je až na výjimky světlý, vybavený posledními výstřelky designu zaměřeného na sošné až umělecké objekty. Jejich souhra s běžnými zařizovacími předměty, nábytkem a svítidly je pak ideální.
Čtěte související článek na DesignMag.cz

V Dobříši přestavěli přes sto let starou stodolu na originální bydlení vestavbou nového domu
Čtěte další články na téma bydlení a Česká republika
Foto: BoysPlayNice
Zdroj: Jan Žaloudek