8. května 2008 –– architektura –– Ondřej Krynek
Ve čtvrtek odpoledne byl v Praze otevřen nový úsek metra C, který měří přes čtyři a půl kilometru a obsahuje tři nové stanice. Trasa vede z již dříve dokončené stanice Ládví nově přes Střížkov a Prosek až do stanice Letňany.
Přesně po 34 letech od spuštění prvního úseku se pražské metro opět prodlužuje. Tentokrát o plnohodnotné tři stanice za více jak patnáct miliard korun. Smyslem nové prodloužené trasy je odlehčení povrchové dopravy v městské části, vedení dopravy výstavním a možná v budoucnu i olympijským areálům v Letňanech i napojení na nové největší záchytné parkoviště v hlavním městě.
Mapa pražského metra červené trasy C tak již nekončí v Ládví, ale vede dál do deváté městské části. Nově tak cestující mohou dojet na kraj proseckého sídliště do stanice Střížkov, do jeho přibližného středu do stanice Prosek a nebo jet až za jeho hranice k letňanskému výstavišti i parkovišti P+R do stanice Letňany. Na výstavbě druhé etapy podzemních tunelů a povrchově hloubených stanic se podílelo hned několik velkých firem, kde každá z nich stavěla jednu stanici či úsek.
Samozřejmě nejvíce viditelnou částí nového metra jsou jeho stanice, z nichž nejefektnější je jednoznačně první stanice Střížkov, kterou navrhl architekt Patrik Kotas. Ta je postavena na železobetonovém základu, nad kterým se tyčí ocelová prosklená konstrukce, která má rozpětí 160 metrů. Přístup je řešený mimoúrovňovými lávkami pro pěší a chybět nemá ani vodní kaskáda.
Zbylé stanice Prosek a Letňany bohužel architektonicky tolik nevynikají. To si u nich ale vynahrazuje interiér nástupišť a vestibulu, který je vždy odlišně barevně laděn a vypadá velmi moderně. Po čtyřech letech výstavby tak má Praha efektní odlehčení dopravy.
Foto: Metroprojekt, Skanska, Hochtief a Metrostav
Zdroj: Praha 9