21. května 2011 –– architektura –– Kateřina Kyselica
Světoznámé newyorské muzeum Guggenheim a německá automobilka BMW představili společnou iniciativu na řešení problematiky městského života. Projekt BMW Guggenheim Lab je mobilní inovativní laboratoř, ve které architekti, vědci, designeři a umělci spolu s veřejností vymyslí recept na lepší život ve městě, pobude v devíti světových metropolích.
Šest let bude mít mobilní laboratoř BMW Guggenheim Lab na to, aby její multidisciplinární, mezinárodní tým zjistil, jak by se ve městech mohlo a mělo žít lépe. Podstatou projektu je otevřená komunikace s širokou veřejností a její aktivní spoluúčast, a to na úrovni daného města i v globálním měřítku.
Projekt se bude rozvíjet ve třech fázích – vždy po dvou letech s novým designem mobilní laboratoře a s novým tématem výzkumu. První fáze nazvaná Konfrontace komfortu započne letos v New Yorku, kdy od 3. srpna do 16. října bude laboratoř okupovat opuštěnou parcelu v jihovýchodní části Manhattanu. Poté procestuje do Berlína a následně do Asie. Výsledky první fáze projektu budou prezentovány v New Yorku v roce 2013.
Design první mobilní laboratoře je dílem tokijského studia Bow-Wow. Manželé a zároveň architekti Yoshiharu Tsukamoto a Momoyo Kaijima koncipovali mobilní konstrukci jako Cestovní bednu s nářadím, kterou lze snadno zabalit a odvézt. Konstrukce z lehkých karbonových vláken zabírá plochu přibližně 230 metrů čtverečních. Horní půlka je obalena průsvitným pletivem, za nímž je v samostatném plášti uložena technická aparatura jako ozvučení, osvětlení a promítací technika. Dolní část zůstane otevřena a bude sloužit workshopům, promítáním, experimentům a diskusím.
Vizuální identitu první fáze projektu navrhli designeři jihokorejského studia Sulki & Min včetně zajímavého interaktivního loga kontinuálně vytvářeného z textu. Na rozdíl od tradičního loga bude logo BMW Guggenheim Lab narůstat tak, jak poroste zájem lidí o projekt a problematiku měst. Logo je složené z reakcí a odpovědí návštěvníků webové stránky projektu na to, co je na životě ve městech trápí. Koncepčně tak logo zohledňuje myšlenku vytvoření globální komunity, která se podílí na řešení zdánlivě lokálních problémů jednotlivých měst.
Cílem první fáze je zjistit, jak může městské prostředí lépe vyhovovat potřebám lidí, jak najít rovnováhu mezi pohodlím jednotlivce a pohodlím veřejnosti a stále naléhavější potřebou ekologické a sociální odpovědnosti. V New Yorku bude tým laboratoře spolupracovat s předními institucemi včetně Institutu technologie v Massachussetts (Massachussetts Institute of Technology neboli MIT), Kolumbijské univerzity či Univerzity města New York (City University of New York neboli CUNY).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8-ptl-1cvuw[/youtube]
Video: Animace podoby, výstavby a fungování BMW Guggenheim Lab od Bow-Wow
Ambiciózní projekt Guggenheimu a BMW, jehož poradci jsou přední světoví představitelé kultury i politiky, včetně světoznámého dirigenta Daniela Barenboima či bývalého starosty kolumbijského hlavního města Bogoty Enrique, zní napohled velkolepě. Co však bude výsledkem šestiletého bádání a spolupráce předních institucí nebylo jasně řečeno.
Foto a zdroj: BMW Guggenheim Lab, BMW a Guggenheim Museum