13. září 2011 –– architektura –– Zuzana Rybářová
Po skvělé konverzi nadzemní dráhy High Line v New Yorku vám představujeme další z řady povedených nových prostor tentokrát určený obyvatelům amerického města Philadelphia na řece Delawere. Nově vybudované molo nazvané Race Street Pier nabídne jak odpočinek či místo pro setkání, tak i nádherný výhled na město kousek od vodní hladiny.
Organizace jménem Delaware River Waterfront Corporation neboli zkráceně DRWC nedávno otevřela nové molo Race Street Pier, první veřejný prostor svého druhu na nábřeží středu řeky Delaware. Realizace vznikla z ambice DRWC na nový územní plán, jenž připojí město více k řece a postaví na ni molo jako výrazný prvek, který bude sloužit jako park pro obyvatele města Philadelphia. Zároveň tak obnoví historické jméno tohoto místa Race Street Pier.
Výstavba původního Street Pier začala v roce 1896, včetně velké budovy postavené na dvou úrovních, která měla sloužit různým funkcím – nižší úroveň jako doky pro lodní dopravu a vyšší úroveň k rekreaci. Jako odkaz na historii, je fyzický návrh nového mola rozdělen do dvou úrovní – vyšší úrovně s promenádou a nižší úroveň určená pasivnímu odpočinku a společenským setkáním. Dramatická kovová rampa, zvedající se 365 centimetrů do vzduchu podél severní stěny Benjamin Franklin Bridge, umožňuje vzácný výhled zpátky do města. Nižší prosluněná terasa je pokryta víceúčelovým trávníkem, záhony a posezením. Tyto dvě úrovně jsou spojeny velkorysou terasou s posezením, která se line celou délkou mola a na konci spojuje obě úrovně.
Race Street Pier se snaží o oživení pobřeží středního toku řeky Delaware a zároveň o vytvoření dalšího otevřeného prostoru, který by podpořil osobitost tohoto pobřeží. Projekt byl financován jak z Odboru ochrany prostředí, tak i z grantů charit a z pokladny města Philadelphia. Celkově by měla být hotova revitalizace nábřeží do konce roku 2035.
Molo není pouze záležitostí stavařů a urbanistiky, ale i zahradních architektů, jelikož většina plochy je pokryta zelení. Také jsou zde osázeny bílé duby určené původně pro nové World Trade Center v New Yorku. Zbývající část mola je pokryta dlažbou z rekultivovaného plastu a dřeva. Osvětlení je zajištěno jednak zespodu Ben Franklinova mostu, z nižší části zábradlí mola a také pomocí 200 osvětlení typu LED umístěném v dlažbě. Bezpečnost zaručuje zábradlí se sklonem 65 stupňů směrem k molu.
Čtěte samostatný článek Manhattan otevřel druhou část parku High Line
Čtěte samostatný článek Park místo nadzemky na Manhattanu má otevřeno
Foto a zdroj: Field Operations