28. srpna 2008 –– architektura –– Ondřej Krynek
Holandské architektonické studio UNStudio představilo kompletně vlastní projekt vlajkového obchodu Louis Vuitton, který by se měl v nejbližší době začít stavět v japonském hlavním městě Tokiu. Pod atypickou moderní děrovanou skořápkou se bude ukrývat deset pater obchodů, restaurace i zahrady.
Na ploše necelých 750 metrů čtverečních začne v nejbližší době v Tokiu vyrůstat nový desetipatrový obchodní dům pro luxusní francouzskou módní značku Louis Vuitton. V mezinárodní soutěži vyhrálo s návrhem holandské architektonické studio UNStudio vedené Benem van Berkelem, které je známé svými atypickými hypermoderními designy budov.
Necelých 54 metrů vysoká desetipatrová budova by měla mít podobu klasického protaženého bílého kvádru, který je na fasádě atypicky výrazně ornamentálně zdoben děrováním, fluidními okny či jen vyraženými ornamentálními prvky listu přes celou šířku fasády. Tvar ornamentu má nejen estetický charakter, ale může být vnímán i jako propojení se značkou Louis Vuitton, která jednoduché opakované ornamenty používá ke zdobení svého zboží.
Budova podle studia navazuje třemi úrovněmi na typické struktury velkých domů. Každá z úrovní by měla mít vlastní účel, atmosféru i vizuální interiérové ztvárnění. Každé patro je v podstatě rozděleno do čtyř listů spirálovitého stoupání a patro tak může kopírovat fasádu a umístění oken.
Okolí nejvíce otevřený je samozřejmě široký vstup se schodištěm, který vede do prvního z obchodů Louis Vuitton. Dům je koncipován tak, že čím výše návštěvník stoupá, tím větší pocit soukromí člověk má. V přízemí jde tedy o jakousi veřejnou halu a čím výše se návštěvník dostává, prochází okolo restaurace, vnitřními zahradami, speciálními obchody pro muže i ženy nebo až na vrchol k malým lázním, tím více intimnější okolní prostor je.
Pozoruhodná obchodní budova o 6 tisících metrech čtverečních užitné plochy, by se díky oficiálnímu představení a dřívějšímu několikaletému plánování měla začít stavět v nejbližší době.
Foto a zdroj: UNStudio