2. července 2012 –– architektura –– Ondřej Krynek
Rakousko-nizozemští architekti ze studia Büro für Mehr navrhli unikátně řešené letiště Drive Through Airport, kterým by letadla pouze projížděla a tím by se výrazněji zefektivnil a zrychlil celý proces odbavování letadel, zlevnil provoz letišť a výsledně by mohli ušetřit i samotní pasažéři.
Vídeňsko-amsterdamské studio Büro für Mehr říká, že podle současných propočtů by se do deseti let mohla letecká doprava v objemech cestujících zdvojnásobit. Mnoho letišť tak kvůli stále většímu náporu turistů, které je třeba odbavit v co nejrozumnějším čase a za co nejmenšího nárůstu poplatků, expanduje a staví se nové terminály. Jenže Mehr vidí smysl ne v rozšiřování letišť, ale v jejich reorganizaci. Proto navrhli Drive Through Airport, které by mělo zredukovat potřebné nové prostory na jednu třetinu a navíc ušetřit čas i peníze letištím i cestujícím.
Drive Through Airport neboli Projíždějící letiště převrací současný standard, kdy letadlo po přistání zaparkuje u terminálu a minimálně tři čtvrtě hodiny čeká, než je plně obslouženo a může odletět do další destinace. Büro für Mehr navrhují rozdělit celou manipulaci do tří fází po patnácti minutách, tedy příjezd, servis a odjezd. K tomu by byly na letištích určeny speciální tři oblasti, každá jen na jednu jedinou funkci. Po příletu a vyložení nákladu a vysazení cestujících by se letadlo posunulo dále, kde by bylo servisováno včetně doplnění paliva a poté by se opět posunulo dále, kde by naložilo nové cestující a jejich zavazadla.
Architekti rovnou přistoupili k jednomu reálnému návrhu na konkrétním letišti. Vybrali si velmi frekventované letiště Amsterdam Schiphol, kde sami tráví dlouhé hodiny čekáním ve frontách. Zde by mimo klasických stání vybudovali jednu zónu Drive Through Airport, kde by bylo místo až pro 16 letadel pro každou fázi zrychleného odbavení. Součástí jejich návrhu je i úprava letiště, pracující s podzemními tunely pro zavazadla i několikapatrovým otevřeným terminálem určeným cestujícím, jejich komfortu i potřebám.
Čtěte všechny články na téma doprava, letadlo a letiště
Foto a zdroj: Büro für Mehr