18. července 2012 –– architektura –– Ondřej Krynek
Nizozemské architektonické studio MVRDV dokončilo přestavbu francouzské továrny na dijonskou hořčici, z níž vzniklo call centrum společnosti TeleTech. Vzhledem k velmi omezenému rozpočtu se architekti rozhodli investovat především do interiéru, který se proměnil k nepoznání. Nezapomněli ale ani na exteriér, kde celou fasádu pokryli QR kódy ukrývajícím utajená hesla.
V roce 2009 byla na východě Francie v Dijonu uzavřena zavřena továrna Unilever na vyhlášenou dijonskou hořčici. Nizozemští architekti z MVRDV se rozhodli přistupovat k objektu příkladně a novému majiteli navrhli jeho konverzi k novému využití. Z bývalé továrny se tak mělo stát call centrum firmy TeleTech, kde na 6 500 metrech mělo pracovat okolo 600 zaměstnanců. Jenže rozpočet na přeměnu stávající budovy byl pouhé čtyři miliony eur, asi 100 milionů korun, takže původní plány musely být značně zredukovány.
Objekt z roku 2004 však ani trochu nebyl vhodný pro kanceláře, neboť veškeré prostory byly příliš rozlehlé. Proto se architekti rozhodli investovat především do přestavby vnitřních prostor, které by byly sice otevřené, ale více flexibilní s důrazem na pohodlnost, variabilnost stylu práce, zábavu a kreativitu. Pracovní prostory tak například vypadají jako terasovitá dřevěná pódia se sedacími pytli. Součástí rekonstrukce bylo i vytvoření jídelny, konferenčního centra, fitness centra a galerie.
Velký důraz byl kladen na šíření přirozeného denního světla, a to jak velkými pásovými okny, tak světlíky, kterými je nutno pokrýt celou plochu 40 na 70 metrů. Velkou zajímavostí je fasáda pokrytá černobílými čtverci, z nichž v místech vykukují QR kódy. Ty umí běžně ukrývat několik druhů informací, od odkazů a kontaktů po obrázky. Na fasádě se tak ukrývá několik zašifrovaných hesel, mezi nimiž je i odkaz na stránky společnosti.
Čtěte všechny články na téma MVRDV
Foto a zdroj: MVRDV