15. srpna 2012 –– architektura –– Michaela Kubinová
Olympijský oheň v Londýně byl definitivně uhašen a pořadatelskou štafetu převzalo brazilské Rio de Janeiro. V Číně, v zemi pořádající hry před čtyřmi lety, právě probíhá stavba nového olympijského muzea. Unikátní projekt inspirovaný olympijskými kruhy vznikl na základě spolupráce architektonického studia HAO z Nizozemska a Archiland International z Pekingu.
Muzeum v desetimilionovém Tianjinu ponese jméno zesnulého Juana Antonia Samaranche, předsedy Mezinárodního olympijského výboru z let 1980 až 2001, kterému se podařilo zajistit významné sponzory pro olympijské hnutí a navázat kontakty s televizními společnostmi. Pro některé byl však postavou poněkud kontroverzní, kvůli jeho sympatiím k fašistickému režimu generála Franca. Úkolem nového muzea bude prezentovat odkaz, který tento významný člověk v historii olympionismu zanechal a zároveň bude zdůrazňovat vliv olympijských her v Pekingu na hry příští.
Z půdorysu lze na první pohled vyčíst koncept pěti olympijských kruhů. Dva z nich však celému parku významně dominují, jeden patří Samaranchovi a druhý pekingské olympiádě. V jednom bodě se propojí, jako by chtěly zdůraznit, jak moc Samaranch olympijské hry v Číně podporoval. Zbylé tři kruhy jsou samostatné a nepoměrně menší, vytvářejí prostory pro administrativu, výzkum a další případné výstavy. Tím výčet kruhů ovšem nekončí, do přilehlého areálu jich bylo ve formě zeleně a dalších parkových úprav zakomponováno dalších 204, což je počet členů Mezinárodního olympijského výboru.
Projekt není významný pouze svým konceptem, ale rovněž promyšleným ekologickým systémem. Na střechách dvou největších kruhů jsou instalovány fotovoltaické panely se schopností vyrobit více než 75 procent energie potřebné pro optimální fungování všech budov. Systém geotermálního vytápění a chlazení zase redukuje množství energie využívané k ohřívání vody a dnes již tolik nezbytnému ochlazování budov.
Stejně jako se vytvořila nezvyklá náklonnost španělského funkcionáře k čínským olympijským hrám, spojením kruhu muzea a kruhu památníku, dvou již existujících typologických druhů, zdá se vzniká typologie zcela nová. Není vyloučeno, že si najde své pevné místo v rámci dalších projektů a stále častěji budeme moci navštěvovat muzea zasvěcená současně významným lidem, činům, věcem i událostem.
Čtěte všechny články na téma olympiáda
Foto a zdroj: Holm Architecture Office