27. listopadu 2008 –– architektura –– Tereza Kozlová
Pařížská radnice věnovala umění další 4000 čtverečních metrů! Nové umělecké centrum se jmenuje 104 neboli Le Centquatre, podle svého čísla popisného na ulici d’Aubervilliers. Nachází se uvnitř nádherné industriální architektury 19. století, kterou ve velmi novodobém duchu upravil Atelier Novembre.
Rozlehlý komplex pohřebního ústavu byl vybudován roku 1873 na místě bývalých jatek čtvrti La Villette. Vedením stavby byl pověřen architekt Baltard, autor slavné pařížské tržnice Zolova „břicha Paříže“. Budova ze skla a oceli, režného zdiva a kamene je mimořádnou ukázkou industriální architektury 19. století. V roce 1997 byl pohřební ústav zrušen a ve stejném roce se objekt dostal na seznam chráněných památek.
O to se zasloužil starosta 19. městské části Roger Madoc, jenž toužil po vybudování kulturně-uměleckého centra, které nabídne útočiště umělcům z blízka i daleka a místní obyvatele zláká ke vstupu. Objekt 104 totiž obklopuje množství nepříliš zdařilé sociální výstavby z posledních třiceti let a složení obyvatelstva je velmi rozmanité. Jednoduše místo, kam turistova noha nepáchne…
Velkolepý projekt 104 však jistě změní situaci. Kromě dvou ohromných hal s prosklenou střechou je zde 18 ateliérů a dva divadelní sály, ale nechybí ani ohromné garáže a prostory určené ke komerčnímu pronájmu. V příštím roce bude uvnitř hlavní haly otevřena také kavárna, restaurace a knihkupectví.
Atelier Novembre byl v roce 2003 vybrán z několika oslovených architektonických studií. V jeho čele stojí Jacques Pajot a Marc Iseppi, kteří mají bohaté zkušenosti s citlivými rekonstrukcemi historických objektů.
V tomto případě byla památkově chráněná pouze prosklená střecha a hlavní fasády. Zároveň se ale jednalo o „brownfield“ s velkou chemickou zátěží vyžadující náročné ekologické čištění. Architekti nechali kompletně odstranit podlahy a nahradili je perfektní betonovou stěrkou zdobenou grafickými prvky včetně propracovaného orientačního systému. Do zadní části hlavní haly vložili patro z oceli, dřeva a elegantního tahokovu, což vytváří intimní prostor pro budoucí kavárnu.
Pro pařížské projekty je běžné několikaleté zpoždění (otevření Centra architektury na Trocadéru se opozdilo o dva roky, Centrum módy a designu mělo být otevřeno letos na jaře a stále nic…) 104 byla navzdory chemickým zátěžím zrealizována překvapivě rychle. Nefunguje sice ještě naplno, ale rozhodně už stojí za návštěvu. V ateliérech je k vidění několik povedených videoartů a osvěžit se lze v pojízdné kavárně.
Pozoruhodný je ale především samotný prostor – úctyhodný rozpon Baltardovy konstrukce s krásným řemeslným zpracováním a hrdé zásahy Atelieru Novembre se vzájemně umocňují. Paříž tak pokračuje v omluvách, které dluží Baltardovi, jehož „břicho“ v 70. letech brutálně vybagrovala a nahradila komplikovanou tendenční stavbou Forum des Halles, jejíž rekonstrukce má vypuknout co nevidět.
Foto: Tereza Kozlová a Frédéric Nauczyciel
Zdroj: 104