18. ledna 2015 –– architektura –– Ondřej Krynek
Slavný a donedávna nejvyšší most světa Viadukt Millau od slavného architekta Normana Fostera a jeho studia Foster + Partners oslavil desáté výročí. Tvořený je sedmi mostovými pilíři s tvary letadel. Řidičům ušetří každoročně na cestě za mořem mnoho hodin cesty.
Historie mostu sahá až do roku 1989, kdy bylo nutné odlehčit jihofrancouzskému 22tisícovému historickému městu Millau, kterým na cestě k moři projíždělo v kolonách tisíce aut. V roce 1993 byl vybrán britský architekt Norman Foster a francouzský projektant Michel Virlogeux, jejichž projekt dostal zelenou v roce 1996. V roce 2001 začala výstavba mostu k propojení silnice A75 z Clermont-Ferrand do Béziers.
Celý zavěšený most se stavěl 38 měsíců a je tvořen sedmi betonovými pilíři a osmi mostními poli s rozdílnou délkou 342 nebo 204 metrů. Celková délka mostu, který je postaven do mírného oblouku s poloměrem 20 kilometrů, je přesně 2 460 metrů. Mostovka neboli část nosné konstrukce je ocelová a váží přibližně 36 000 tun. Na stavbu bylo dále použito 200 000 tun betonu.
Každý z pilířů je rozdílně vysoký od 75 do 245 metrů, při měření k vozovce, celá výška je pak až 342 metrů. V současnosti jde o nejvyšší most v Evropě a druhý nejvyšší most na světě, před dvěma lety jej předběhl most Puente Baluarte v Mexiku. V nejrušnější sezoně projede po mostu až desítky tisíc aut denně. Cena mostu byla 320 milionů eur. Financování mostu proběhlo formou vybírání mýtného, které vybírá až do roku 2080 stavební firma.
Čtěte další články na téma výročí, most a Norman Foster
Foto a zdroj: Foster + Partners