4. září 2015 –– architektura –– Kateřina Marečková
Původně to bylo území nikoho. Pustina, rozkládající se mezi dvěma Berlínskými čtvrtěmi – uhlazeným Schönebergem a rozcuchaným potetovaným Kreuzbergem. V roce 2011 začala stavba zeleného mostu mezi těmito dvěma čtvrtěmi. Park am Gleisdreieck, který vyrostl z per architektů ateliéru Loidl je nyní vyhledávaným místem jak obyvatel, tak návštěvníků hlavního města.
Felix Schwarz spolu s Andreasem Lippem z ateliéru Loidl si počínali velmi podobně jako Diller & Scofidio pár let před nimi v New Yorku, když vytvořili park Highline. Z původní nadzemky vytvořili park s promenádou, plný zeleně, posezení a míst pro pikniky a relaxaci.
Nejinak je tomu v Berlíně, kde po tamní vlakové dráze, vedoucí skrz velkoměsto, si dnes již razí cestu místo nákladních vlaků pouze lidé. Park am Gleisdreieck je evropským vzorem zdařilého parku. Mezi kolejemi se prohání děti na tříkolkách a jen o pár metrů dál si rozdávají svůj souboj s gravitací teenageři na skatech.
Pouze jedna dráha zůstává nadále funkční. Sem tam protne klid parku žlutý vlak, který po ní míří do sousedícího technického muzea. Dráha se táhne nad parkem jako železná opona a skutečně jej rozděluje na dvě části: Ostpark – východní část a Westpark – západní, která byla otevřena až v roce 2013 a dodnes kolem ní probíhá výstavba nových obytných celků. Pro bytové domy platí zásady ekologického bydlení, příznivého pro všechny generace.
Co se samotného parku týče, architekti kladli důraz na to, aby veškeré použité materiály byly kvalitní a co nejdéle schopné odolávat času. Dřevěné terasy, betonové zídky, hřiště, bizarní lampy a skulptury, rozmístěné kolem cest, jsou pouze doplňkem. Tady totiž velí všude přítomná zeleň. Příroda si tu razí cestu po železničních kolejích a zcela ignoruje rezivějící značky o zákazu vstupu na trať.
Čtěte další články na téma urbanismus a park
Foto a zdroj: Atelier Loidl