7. března 2009 –– architektura –– Pavel Dvořák
Hlavní město královéhradeckého kraje se může pochlubit na české poměry unikátní stavbou autobusového nádraží. Pro téměř stotisícové město Hradec Králové navrhl Terminál hromadné dopravy z lehké konstrukce pražský atelier designu a architektury Patrik Kotas, který nese jméno po významném českém architektovi.
Oficiálně se nová stavba jmenuje Terminál hromadné dopravy Hradec Králové, jelikož stavba zahrnuje 13 stání pro městskou trolejbusovou dopravou (s návazností na blízké vlakové nádraží) a 12 stáními pro linkovou meziměstskou dopravu. K tomu patří ještě 20 řad odstavných stání pro autobusy a trolejbusy v severní části. K řešení také patří omezení dopravy v prostorech Riegrova náměstí, které leží mezi terminálem a vlakovým nádražím.
Vzletná, lehká konstrukce nesoucí textilní – membránové zastřešení hal působí příjemně moderním dojmem především proto, že podobné textilní architektonické řešení se v České republice příliš nevyskytuje, ovšem v celosvětovém měřítku můžeme podobné stavby najít již mnohem dřív, jako příklad se dá třeba uvést Olympijský stadion v Mnichově z roku 1972, který proslul právě díky obdobnému řešení zastřešení.
Samotné budovy odbavovacích hal jsou dvě jedna pro MHD a druhá pro meziměstskou dopravu. Jsou prosklené ze všech stran a slouží nejen jako informační centra, ale také nabízí pro cestující občerstvení. Mimo elektronický informační systém a rotující prosklená schodiště vévodí interiéru obrovská skleněná koule, která působí skoro jako letící balón vznášející se nad celým prostorem haly. Nejde ovšem jen o nějakou levnou dekoraci, ale především o funkční umístění dispečera.
Vize dispečera, který se vznáší nad cestujícími a diktuje, který autobus a kam pojede se mi zdá zcela neomaleně utopická. Dispečer – vládce se vznáší nad hlavami lidí v zrcadlové kouli. Dá se pouze odhadovat kolik takovýto módní výstřelek stojí peněz a nakolik je jeho umístění praktické, užitečné a nutné. Ovšem na druhou stranu je to prvek zcela ojedinělý a takovéto nádraží si zcela jistě zapamatujete jednou pro vždy.
O výstavbě autobusového nádraží se uvažuje již z doby za komunismu. V roce 2000 zastupitelstvo města vyzvalo 12 kanceláří k podání nabídky na zpracování studie. Do finále postoupily dva projekty. Roku 2002 pak byl k realizaci zvolen koncept od projekční kanceláře Patrika Kotase, který má s tímto typem architektury u nás zcela jednoznačně nejvíce zkušeností. Jako stálice pražské postkomunistické výstavby MHD a zároveň navrhováním designového řešení jak autobusů, tramvají, metra tak vlakových souprav. Je až skoro s podivem, že bezvýhradně všechny takovéto zakázky za posledních 20 let spadají pod jediné architektonické studio.
Investorem terminálu je Magistrát města Hradce Králové a provozovatelem terminálu je Dopravní podnik města Hradce Králové. Jako dodavatel stavby nejdříve vyhrála výběrové řízení ŽS Brno s nejnižší cenou, ale společnost Skanska CZ se odvolala k soudu za nesplnění podmínek výběrového řízení. Bylo tedy vyhlášeno druhé kolo, kde zvítězila firma Strabag s návrhem 392 miliónů. Přibližně 62 miliónů bylo získáno z fondů Evropské unie. Městský mobiliář včetně designových laviček dodala firma Mmcité.
Místní obyvatelé si stavbu vesměs pochvalují, ale také dodávají, že je vlastně úplně jedno jaké to nádraží vlastně je, hlavně že je. Čekali na něj opravdu dlouho.
Foto a zdroj: Patrik Kotas