27. března 2016 –– architektura –– Kateřina Marečková
Před dvěma lety byl architekty studia Dissing+Weitling vyzdvižen do výše zářící cyklistický koridor a spolu s ním i Kodaň, na první příčku žebříčku světových cyklistických měst. Obyvateli nazývaná Hadí cyklostezka se vlní mezi budovami v úrovni prvního patra. Oranžová elegantní linka se stala symbolem Kodaně, jakožto cyklistického ráje roku 2015.
Kolo jako typický a nejběžnější způsob dopravy v Kodani získal v roce 2014 nový symbol. Obyvateli města nazývaná Hadí cyklostezka se vlní v jižním cípu nábřeží mezi novou zástavbou a usnadňuje tak pohyb nejen kolům, ale i chodcům.
Výškový rozdíl byli supějící cyklisté až doposud nuceni překonávat pomocí schodiště. Obtěžkáni svým dopravním prostředkem na ramenou museli často kličkovat mezi návštěvníky nákupního centra Fisketorvet. Vzhledem k častým střetům se město rozhodlo problém začít řešit, čímž byla v Kodani doprava na kole posunuta – doslova – na jinou úroveň.
Co se funkce týče, připomíná do výše vyzdvižená rampa pro kola převrácenou variantu Hilberseimerova vertikálního města. Chodec se nerušeně prochází po chodníku, zatímco nad jeho hlavou v úrovni prvního patra tepe oranžově zářící dálnice více než 12 500 cyklisty za den. Přes 220 metrů dlouhá mostovka je vynášena pomocí sloupů v odstupech po sedmnácti metrech. Ze strany přístaviště navazuje stezka na most a pod mírným úhlem se vypíná nad vodu až do výšky šesti metrů. V mírném meandru se pak obtáčí kolem nákupního centra a navazuje svým druhým koncem na kruhový objezd. Sklon rampy byl architekty záměrně určen tak, aby cyklisté při sjezdu nenabírali příliš velkou rychlost. V noci se z důvodu bezpečnosti rozzáří oranžový povrch pomocí postranních integrovaných světel.
Architekti vyřešili místní dopravní logistický problém a přispěli Kodani novou landmark, která se stala oblíbeným motivem cestovních turistických brožur a pohlednic. V noci zářící oranžová linka podtrhuje všechna přízviska dánské metropole – města designu, města pro lidi a cyklistického ráje.
Tento zdařilý projekt však není jen osamělým výkřikem. Je ve skutečnosti součástí strategie města a programu Super Cycle Highways, který má obdobu v Londýně a několika městech v Nizozemsku. Podle něj vzniká v Kodani od roku 2012 až 26 cest, které důmyslně propojují oblasti škol, bydlení a práce. Důraz je kladen na pohodlnost ale také vizuální zážitek během jízdy. Díky tomuto programu se doposud v těsném závěsu za Amsterdamem jedoucí, vyhoupla Kodaň v roce 2015 na první příčku žebříčku světových cyklistických měst.
Jižní čtvrť Havenholmen je poměrně mladým přírůstkem Kodaně. Obytné a administrativní budovy začaly na tomto malém industriálním poloostrově vyrůstat teprve před šesti lety. Díla různých ateliérů spojuje urbanistický návrh švédského architekta Gerta Wingårdh, podle kterého vytváří střešní roviny budov tvar misky.
Zajímavým příkladem ze zdejší zástavby je bytový komplex od Lundgaard & Tranberg Architects, sestávající z několika objektů stočených do tvaru písmene U kolem společných dvorů s přístupem k vodě. Hlavní obytné místnosti mají často okna na ose ze dvou stran, čímž je celková hmota domů perforována a působí vzdušnějším dojmem. Z fasád je jakýkoliv pravidelný rastr jen těžko čitelný. Návštěvník či obyvatel bytu má tak pocit, že je každý byt jedinečný a osobitý, odpovídající vkusu jeho majitele.
Čtěte další články na téma Dánsko a Kodaň
Foto a zdroj: Dissing+Weitling a Lundgaard & Tranberg