24. října 2017 –– architektura –– Ondřej Krynek
Britský architekt Norman Foster se svým studiem Foster + Partners dokončil nejnovější obchod společnosti Apple v americkém městě Chicago. Apple Michigan Avenue vyrostl na nábřeží u pěší zóny a je z části zapuštěn pod zem. Vysoká prosklená fasáda nabízí ničím nerušený výhled na řeku. Střecha je tvořena obřím MacBookem.
Historie projektu započala v roce 2015, kdy byl Foster + Partners zadán projekt na výstavbu nového Apple Store na okraji volného prostranství na rušné pěší zóny. Místo na vyvýšeném místě nad řekou je vizuálně přehlušeno výškovými domy. Foster se svým týmem tedy stáli před výzvou, jak na obchod stojící na okraji upozorní a přesto se budou držet zavedeného stylu pro všechny Apple Store.
Architekti proto navrhli odstranit bariéru mezi vnitřním prostorem a vnějškem tak, aby celá budova působila lehce. Budova je tady zapuštěna do svahu a lemována skleněnou fasádou ze čtyř vrstev skla. Celá hmota obchodu je tak viditelná pouze z protějšího břehu, směrem z promenády je viditelná jen polovina. Zajímavostí je střecha, která je vyrobena z extrémně tenkého profilu vyztuženým uhlíkovým vláknem. Tvar střechy připomíná při pohledu z vrchu přenosný počítač MacBook.
Obchod Apple Michigan Avenue byl kompletně obehnán schodištěm, které nejen že vstupuje do interiéru, ale nabízí i možnosti posezení a přístup k řece. Samotný interiér je díky otevření prostoru přes dvě podlaží vzdušný a vizuálně čistý díky spojení skla, kamene a dřeva, které najdeme v podhledu i jako hlavní materiál interiérového vybavení.
Čtěte další články na téma Apple a Norman Foster
Foto a zdroj: Foster + Partners