14. května 2009 –– architektura –– Ondřej Krynek
V severoitalském městě Modena, byla položením základního kamene zahájena výstavba budovy Enzo Ferrari Museum, kterou navrhl zesnulý architekt Jan Kaplický se svým studiem Future Systems. Nové žluté muzeum se střechou připomínající chladič sportovního vozu vyroste těsně u historické budovy rodiště Enza Ferrariho.
Po pěti letech od vyhlášení mezinárodní architektonické soutěže na výstavbu budovy Enzo Ferrari Museum, byl v italském městě Modena položen základní kámen, který odstartoval výstavbu často nevídané architektonické atrakce. Vítězným autorem muzea se stal dnes zesnulý architekt a designér Jan Kaplický se svým londýnským studiem Future Systems.
Nové muzeum, které se bude nacházet jen několik set metrů od historického centra města, se má skládat ze dvou budov nabízejících dohromady 5000 metrů čtverečných. Základním bodem bude zrekonstruovaná dvoupatrová historická budova ve tvaru písmene L, ve které se v únoru roku 1898 narodil Enzo Ferrari, zakladatel dnes již legendární automobilky sportovních vozů Ferrari. Interiér má být po rekonstrukci z velké části objemu budovy sjednocen skrze obě patra. Výstavní prostor bude vybaven mimo několika exemplářů i dvojicí fluidních linek provázející životem Enza Ferrariho.
Druhá budova, označovaná jako Nová galerie, vyroste v těsné blízkosti historické budovy a Jan Kaplický jí dal tvar do země postupně zapuštěné kapoty sportovního automobilu, který v ladné křivce obepíná přiléhající budovu. Dominantní na budově se žlutou ocelovou střechou je nejen deset světlíků rozptylujících do interiéru denní světlo skrze stropní membránu, ale také mohutné skleněné horizontálně členěné vstupní průčelí, které připomíná masku nejednoho vozu Ferrari.
Interiér nové galerie byl navržen pro Future Systems v typicky zaoblených organických tvarech a kombinaci svítivě žluté použité na střeše, bílé a čirého skla tak, aby pozornost maximálně přitahovaly speciálně vyvýšené exponáty položené na bílé terakotové podlaze. Okolo hlavní výstavní plochy, která bude sešikmená a umístěna ve dvou patrech směrem do podzemí, bude umístěna restaurace, konferenční hala pro 200 posluchačů, projekční a studijní místnost, kde bude také umístěna největší kolekce vozů Swaters.
Studio Future Systems s Janem Kaplickým se postaralo nejen o návrh nové budovy, ale i o návrh rekonstrukce historické zděné budovy. Součástí návrhu bylo i urbanistické řešení okolí muzea jako návrh parkovacích ploch, příjezdových cest a podobně. Původní návrh nové budovy počítal s modrou střechou-fasádou a až po vítězství byla změněna na žlutou.
Po dokončení se muzeum stane součástí motorového údolí Motor Valley připomínající motoristickou slávu mezi městy Modena a Imola. Další muzea tu mají postavit například i Lamborghini, Maserati, Ducati a Minardi.
Stavba muzea Enzo Ferrari zahájená 20. dubna 2009 by měla být dle oficiálních informací dokončena v roce 2011. Nadace Enza Ferrariho, která je investorem stavby, se bude nejspíše snažit muzeum otevřít k výročí narození Enza Ferrariho čili nejspíše 20. února 2011. Poslední odhad nákladů této impozantní stavby byl 15 milionů eur čili asi 400 milionů korun.
Foto: Future Systems
Zdroj: Fondazione Casa Natale Enzo Ferrari