13. července 2009 –– architektura –– Ondřej Krynek
Britské studio Zaha Hadid Arcitects navrhlo a nechalo v Manchesterské umělecké galerii zbudovat speciálně pro Manchesterský mezinárodní festival nový opět fluidní koncertní sál, jemuž dalo tvar spirálovité vznášející se stuhy. Až do poloviny července se budou moci návštěvnicí pokochat na devíti koncertech hudbou Johanna Sebastiana Bacha.
Speciálně pro sólová hudební vystoupení na Manchesterském festivalu, vytvořila momentálně světově nejuznávanější architektka Zaha Hadid se svým studiem, koncertní halu Johanna Sebastiana Bacha, která zažije až do poloviny července devět samostatných koncertů na piáno, violoncello a violu.
Architektka se prý nechala inspirovat samotnými Bachovými kompozicemi a tak sál dostal očekávaně fluidní tvar lehké stuhy, která v různých šířkách obmotává prostor 17 na 25 metrů. Lehce působící stuha začínající od podlahy, je tvořena konstrukcí s klouby a speciální průsvitnou membránou, kterou architekta s oblibou používá například na pavilony či jinak nestálé stavby.
„Hala navazuje na mnohočetnost Bachovy práce, prostřednictvím ucelené integrace formální a strukturální logiky. Jedna jediná textilní stuha obtočená okolo sebe, vytváří vrstvený prostor jako kuklu mezi interprety a diváky, který je tekutý a intimní,“ popisuje svou poslední realizaci Zaha Hadid.
Hala plná černých židlí Pantone Chair od společnosti Vitra a zavěšenými průsvitnými pryskyřičnými panely nad pódiem kvůli lepší akustice, je navržena tak, že se dá lehce rozložit i složit na jiném místě. Proto se s halou, která z jedné strany vypadá podobně jako pavilon pro Chicago nebo pro značku Chanel, budeme moci nejspíše setkat na více místech a nejen ve spojení s hudbou Johanna Sebastiana Bacha.
Foto: Luke Hayes, Zaha Hadid a Tony Hogg Design
Zdroj: Zaha Hadid