7. června 2020 –– architektura –– Ondřej Krynek
V malebné obci Vřesovice ležící jižně od Prostějova byla nedávno dokončena rekonstrukce a rozšíření místní základní školy. Bohulibá záchrana barokního komplexu, který od roku 2013 slouží jako škola, probíhal postupně v několika krocích. Výsledek je na české poměry zcela unikátní. Škola působí svěže, pestré barvy překvapivě zapadají a interiéry jsou vkusně řešené.
„Od roku 2013 slouží hlavní objekt fary jako základní škola a v přízemí hospodářských křídel byl zřízen stacionář s kuchyní a jídelnou. Daná různorodost, provozní a technická, se logicky stala hlavním východiskem konceptu rekonstrukce. V návrhu byl kladen důraz na propojení jednotlivých částí tak, aby nebyla potlačena jejich historická hodnota jako komplexu a aby se zde uživatelé školy i stacionáře cítili společně příjemně a svobodně užívali veškeré jeho části,“ uvádí architekti Jiří Markevič a Jaroslav Sedlák.
„Nově vkládané i původní historické objemy se v souboru vzájemně prolínají, nicméně jsou od sebe jasně rozpoznatelné. Historické části jsou sjednoceny klasickou omítkovou fasádou, červenou střechou z bobrovek a měděnými klempířskými prvky. Jednoduchý kubický tvar, hladký povrch a výrazná barevnost naopak charakterizují části nové. Akcentovány jsou zejména nové vstupy a propojovací krčky, které do komplexu přináší hravost svou barevností a novými možnostmi pohybu. Děti si mohou svobodně volit, který vstup do školy a jakou barvou použijí, kterým směrem se vydají,“ dodávají.
Po asi třech letech usilovné práce byla minulý rok otevřena škola, která má nevšedně učebny v prvním patře. Díky tomu mohli architekti zachránit historický barokní krov a otevřít soubor do návrší, do něhož se komplex budov usazen. Architektům se velmi vkusně podařilo celému areálu vdechnout nový život. Platí to i pro interiéry, které jsou jednoduché a čitelné. Není tedy divu, že se realizace uchází o Českou cenu za architekturu za rok 2020.
Čtěte další články na téma škola a rekonstrukce
Foto: BoysPlayNice
Zdroj: Public Atelier a Fuuze