11. ledna 2021 –– architektura –– Ondřej Krynek
Známe výsledky první mezinárodní architektonicko-urbanistické soutěže na terminál vysokorychlostní železnice v České republice. Podle návrhu ateliéru OV-A vyroste na Praze východ u Nehvizd moderní terminál s parkovištěm pro 3 000 aut a napojením na autobusovou dopravu.
„Architekti ve spolupráci s urbanisty a dopravními inženýry měli možnost od začátku září do konce listopadu minulého roku navrhnout přesné umístění a vnější i vnitřní podobu nového terminálu vysokorychlostní železnice na hranicích Prahy včetně prostor pro parkování tří tisíc automobilů a napojení na regionální autobusovou dopravu. Návrhy hodnotila porota složená ze šesti nezávislých architektů, dvou zástupců Správy železnic a starosty Nehvizd, v jejichž těsné blízkosti se nové nádraží vybuduje,“ uvádí státní organizace Správa železnic.
„Terminál bude součástí rychlodráhy mezi Prahou a Brnem, jejíž první část by se měla začít stavět v roce 2025. Bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní částí Středočeského kraje a okolí Prahy. Stanice by jim měla umožnit využívání vysokorychlostní železnice bez nutnosti cestovat do centra metropole. Na terminálu bude fungovat pravidelná železniční doprava do centra Prahy, kam by cesta měla trvat asi 15 minut, a také do Brna, Ostravy, Drážďan, Vídně a dalších měst,“ doplňují k projektu rychlodráhy zástupci Institutu plánování a rozvoje Prahy.
Čtěte další články na téma nádraží
Foto: Dousek-Zaborsky a OV-A
Zdroj: Správa železnic a IPR