29. září 2021 –– architektura –– Ondřej Krynek
Britský architektonický ateliér Zaha Hadid Architects, který aktuálně vede Patrik Schumacher, navrhlo v mezinárodní architektonické soutěži nejlepší projekt na modernizaci, přestavbu a přístavbu současného vlakového nádraží v litevském hlavním městě Vilnius. Nádraží by mělo proměnit své okolí a přes všechna nástupiště postavit pokroucený tubus.
Podle návrhu Patrika Schumachera navrhl ateliér koncept nazvaný Green Connect, který vytváří integrovaný dopravní uzel pro 21. století. Město totiž řeší modernizaci nejen vlakového nádraží, ale také přilehlého okolí s městskou trolejbusovou dopravou a veřejnými prostranstvími. Vítězný návrh ponechává neoklasicistní původní nádraží o užitné ploše 9 500 metrů čtverečních, modernizuje jej, rozšiřuje jej o nové části.
Největší dominantou je most přes všechna nástupiště o celkové délce 150 metrů, šířce 46 metrů a užitnou plochou 9 000 metrů čtverečních. Konstrukce mostu je terasovitá a jeho křivky záměrně nepřímé. Celá konstrukce má být napojená na jeden velký terminál částečně pod zemí a částečně nad zemí. Nad částečně zastřešenými nástupišti se bude pohybovat ve výšce 10 metrů a přecházet bude v čekárny s nástupišti autobusové dopravy.
Na obou stranách nádraží projdou přilehlé plochy výraznými terénními změnami a to na ploše 4 000 metrů čtverečních. Vysázeno má být více jak 300 stromů, vzniknout zde má nový amfiteátr, nové posezení, stezky i trasy pro cyklisty. Právě na chodce a cyklisty je nejvíc uzel zacílen. Termín případné výstavby není určen, jde zatím o vítězný projekt. Vilnius již dříve přišel o projekt od Zahy Hadi a jejího ateliéru, když byl po korupční kauze v Litvě zrušen projekt na Litevské Guggenheim Museum. Postaveno pak mělo být v Helsinkách. Podobný osud doufejme tento projekt nepotká.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Mezi prvními dvěma městy Vilnius a Lublin vznikl futuristický Portal
Čtěte další články na téma Litva, Vilnius a Zaha Hadid Architects
Foto a zdroj: Zaha Hadid Architects