25. května 2022 –– interiér –– Ondřej Krynek
V britské metropoli byla po velmi dlouhé výstavbě otevřena nová linka metra nazvaná po královně Elizabeth Line. Má délku více jak 100 kilometrů, celkem 41 stanic a vede z Readingu na Heathrow. Stanice mají jednoduchý a moderní design bez větších výstředností, na trase pak jezdí automatické vozy. Výstavba trvala 13 let a stála více jak 115 miliard českých korun.
„Nové stanice linky Elizabeth jsou snadno ovladatelné a přístupné pro všechny. Každá stanice má svůj vlastní, osobitý charakter, který koncipovali různí architekti tak, aby odrážel prostředí a dědictví místní oblasti. Přesto mají všechny stejné prvky na úrovni nástupišť, které zákazníkům poskytují konzistentní zážitek, jako např: zástěny na okrajích nástupiště – bezpečnostní bariéra, která pomáhá udržovat chlad na nástupišti a poskytuje osvětlení, nápisy, reproduktory a kamerový systém, informace pro cestující nad každými dveřmi – zobrazují odjíždějící spoje, nápisy navržené tak, aby byly snadno čitelné, s jasným a přístupným jazykem, kterému napomáhají symboly, nově navržená sedadla a další,“ uvádí organizace Transport for London, která dopravu po Londýně zajišťuje.
„Nové vlaky obsluhují všechny stanice na trati Elizabeth z Readingu a Heathrow do Shenfieldu a Abbey Wood. Nejprve byly zavedeny na trase Liverpool Street až Shenfield a poté Paddington až Reading společnosti TfL Rail. Vlaky jsou 200 metrů dlouhé s devíti průchozími vagóny, mají místo pro 1 500 cestujících. jsou vybavené klimatizací, informačními obrazovkami, mají vyhrazená místa pro vozíčkáře, oddělené prostory pro kočárky a zavazadla, mají energeticky úsporné inteligentní osvětlení a regulace teploty, bezplatné Wi-Fi ve vlacích a na nástupištích,“ dodávají s tím, že rychlost vlaků je omezena na 90 respektive 145 kilometrů za hodinu podle úseku.
Pro Londýn je otevření nové trasy metra největším rozšířením veřejné dopravy za posledních 70 let. I když z mnoha důvodů bylo vybudování linky zpožděno a prodražilo se oproti původním plánům, bude cestování po městě díky ní výrazně jednodušší. Oproti českému metru je však cena jízdenky výrazně vyšší okolo 320 českých korun. Očekává se, že linka převeze 200 milionů cestujících za rok.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Praha představila podobu prvních dvou stanic plánovaného Metra D
Čtěte další články na téma metro a Londýn
Foto a zdroj: Crossrail Limited a Transport for London