10. dubna 2011 –– interiér –– Zuzana Rybářová
Nizozemské uskupení designéru Vij5 sklízí plody své práce. Již jednou byli oceněni německou Design Awars a nyní jsou opět nominováni. Jejich produkty nemají jednotný charakter, jelikož každý z designerů má svůj vlastní styl vyjadřování, ale společně pracují na tvorbě konceptů. Zajímavost je skládací FlexVase a zaujmou i polínka NewspaperWood vyrobená z novin.
Vij5 je nizozemská designová značka tvořící kolekci interiérových produktů, které se vyznačují svou jednoduchostí a využitím stávajících prvků. Její mladí zakladatelé Arjan van Raadshooven a Anieke Branderhorst navrhli většinu výrobků a aktivně vyhledávají a navazují spolupráci s dalšími mladými designéry, aby rozšířili své sbírky. Oba mají naprosto odlišný charakter, což vede k dokonalé symbióze. Vij5 založili potom, co oba absolvovali v roce 2006 a jejich práce je založená na neustálé interakci, což je jedním z principů, na kterém studio staví své koncepty. Oba přispívají svými názory při tvorbě produktů a podrobují ho společné kritice, dokud nejsou oba plně spokojení.
Dalšími designéry působící v tomto studiu jsou Floris Hovers, jenž se při hledání principů nechává inspirovat minulostí a jeho produkty se dají označit štítkem jako průmyslové ruční práce. Ontwerpduo, tvořené dvojicí Tineke Beunders a Nathanem Wierinkem, spojuje melancholický přístup s matematickými linie. Mieke Meijer, vyznavačka zásad udržitelnosti, účelnosti a krásy, navrhující nadčasový design s jemně veselým charakterem a odlišnou funkcí a Paolo Pedretti.
Své produkty vystavovali na expozici jménem Autofficina uveřejněné v garáži Ventura Lambrate v Miláně a nyní výběr z nich je přemístěn na expozici na Designhuis v Eindhovenu. Již během této výstavy v Miláně představili nový prototyp vázy FlexVase ve skle, jejíž nynější porcelánová podoba získala ocenění Design Awards v roce 2009 a je nominována na Designpreis Deutschland 2011. Tato porcelánová váza je složena ze základní části a třech nástavců, které lze libovolně měnit dle velikosti a typu pugetu pomocí systému klipsů, které drží části dohromady a zároveň vázu dekorují.
Mieker obrátila klasický postup výroby papíru z dřeva výrobou dřeva z hromady přebytečných novin, které nepostrádá ani charakter typický pro dřevo. Po oříznutí uvidíme stejnou strukturu jako u dřeva přírodního a toho dřevo zle také i mlít a pískovat. Zkrátka se ve všech ohledech vyrovná přírodnímu dřevu a řeší tím zásadní problém recyklace a obnovování zdrojů.
Llop je výškově nastavitelný závěsný lustr vycházející z myšlenky zkracování smyčky elektronického kabelu vycházejícího z dřevěných kousků. Tento princip se stává jeho jednoduchou dekorací neskrývající technické provedení lustru. Výsledkem formální analýzy tradiční židle byl koncept navržený Paolem Pedrettim. Židle nazvaná Chair 29 je vyrobená z jednoho plátu oceli a posloužila i jako jeho diplomová práce na akademii. Doprovázena je heslem funkce a konstrukce přichází společně v detailu formy jazyka a čisté siluety.
Zajímavými produkty studia je i magneticky nalepovací tapeta v páscích Magnetic Wallpaper, z kabelů smotaná stínítka na lampy CableLamp, měkké pod tácky TableConfetti, stoličky Wrapped složené z prkének a provázku nebo jako puzzle složený koberec nazvaný A Piece of Carpet. To vše bude k vidění na veletrhu nábytku v Milánu na týdnu designu od 11. do 17. dubna.
Foto a zdroj: Vij5