5. března 2016 –– interiér –– Jitka Prokopičová
Estetika, fantazie, high-tech a věda – to jsou spojující elementy charakterizující design Jorise Laarmana a jeho první větší samostatnou výstavu, která zahrnuje jeho minulé i současné práce především z oblasti nábytku a bytových doplňků. Až do 10. dubna 2016 je k vidění v holandském Groningenu. Poté se přestěhuje do Paříže a New Yorku.
Nábytek vytvořený s pomocí chytrých algoritmů, stínítko lampy, která obsahuje geneticky modifikované buňky světlušek, první židle na světě vyrobená technikou 3D tisku nebo robot, který vytiskne most přes kanál v Amsterodamu…muzeum v holandském městě Groningen představuje retrospektivní přehlídku díla talentovaného holandského designéra, experimentátora a vynálezce Jorise Laarmana (1979). Výstava s názvem Joris Laarman Lab ukazuje přehled jeho prací za celou jeho kariéru. Výstava je putovní a po Groningenu bude k vidění i v Paříži nebo New Yorku.
Laarman pracuje na rozhraní designu, umění a vědy. Neustále objevuje nové materiály a nové technologie. Jeho pozoruhodné práce jsou často založeny na experimentech. Účastnil se řady výstav a mnoho z jeho prací je ve sbírkách světových galerií a muzeí, jako je MoMa v New Yorku, Centre Pompidou v Paříži nebo Victoria & Albert v Londýně.
Joris Laarman je absolventem prestižní Design Academy v Eindhovenu, kde ukončil studium v roce 2003 s vyznamenáním. Jeho absolventským projektem byl tepelný radiátor ve stylu baroka, který byl naprostým protikladem funkcionalistického minimalismu dnešní doby, kde ale designér ukázal, jak je mu vlastní praktické myšlení a smysl pro funkčnost. Tento historizující tvar s množstvím vln a zakroucení může působit jako radiátor trochu bizarně, ale poskytuje obrovskou plochu, a tím lepší rozptýlení tepla, takže je mnohem účinější.
Laarman vždy hledal spojení techniky a estetiky, nových materiálů a nových nápadů. Krása je u něj vysokou prioritou stejně jako fascinace logikou přírodních procesů. To ukázal již ve své slavné židli Bone Chair, která využívá biomimikrů – organicky tvarovaná židle vychází z počítačových algoritmů, které simulují optimální růst kostí: silnější v případě potřeby a tenčí, kde tělo (rám) nese menší zatížení bez ztráty pevnosti. Nové židle ze série Microstructures jsou inspirovány buněčnými strukturami, ze kterých jsou složeny všechny organismy.
V roce 2004 založil Laarman spolu se svojí partnerkou Anitou Star studio s názvem Joris Laarman Lab. Multidisciplinární tým zde zkoumá možnosti designu při použití výzkumu, experimentů a moderních technologií. Jedním z výstupů tohoto snažení je například tzv. nábytek Puzzle – projekt, který umožňuje, aby si lidé sami doma mohli sestavit nábytek s pomocí 3D tisku. Dalším je pokročilá robotická 3D technologie MX3D, která je v současné době použita na konstrukci prvního mostu přes jeden z amsterodamských kanálů tištěného ve 3D (použitý materiál je kov).
Samotné Groninger Museum má ve své sbírce několik děl Jorise Laarmana. Při příležitosti výstavy vytvořil Laarman nový objekt při využití technologie tisku použité na můstek v Amsterodamu. Výstava ukazuje návštěvníkům nejen hotové produkty, ale dává také nahlédnout do procesu tvorby a technického pozadí. Po Groningenu bude tato putovní výstava k vidění v Musée des Arts Décoratifs v Paříži, Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum v New Yorku, High Museum of Art v Atlantě a v Museum of Fine Arts v Houstonu.
V Groninger Museu je výstava k vidění do 10. dubna. Stejně jako jiný současný výstavní hit muzea – a sice výstava David Bowie is, která měla podle plánu končit v polovině března, ale vzhledem k nedávným smutným okolnostem spojených s úmrtím Davida Bowie a také pro obrovský zájem byla prodloužena do 10. dubna.
Čtěte další články na téma nábytek a výstava
Foto a zdroj: Joris Laarman a Jitka Prokopičová