15. května 2013 –– média –– Tomáš Holý
Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech se pochlubil s novým plakátem, již k 48. ročníku. I tentokrát stojí za jeho návrhem pražské studio Najbrt, které je s festivalem spjato téměř dvacet let. Najbrti i letos pokračují v trendu jednoduché typografie. Plakátu dominuje motiv ležaté osmičky.
Ta není doslova ležatá, díky vertikálnímu postavení a jednoduché lince připomíná přesýpací hodiny. Stejně jako loni je plakát černobílý. Typografický minimalismu se pak v hlavní upoutávce k festivalu objevil před pěti lety. Vizualizace se totiž neodráží jen v plakátu, ale v celkové výtvarné koncepci festivalu, zejména pak v zázemí hotelu Thermal, s kterým je největší filmová a kulturní událost v Česku spojena.
Právě v posledních letech plakáty i festivalová výzdoba vzbuzují nemalé vášně a kritiku nejen v médiích. Karlovarský festival byl do té doby totiž znám nápaditým až rozpustilým stylem. V počátcích spolupracoval na plakátech s Najbrty Tono Stano. Na upoutávce k třicátému ročníku tak figuruje černobílý akt, který je pro Stana typický. Naopak o rok později byla na plakátu představena barevná fotografie s motivem stínohry. Ta je nyní součástí širší výstavy barevných fotek, kterou Tono Stano vůbec poprvé představil a to v Leica Gallery v Praze.
Z dalších let pak mezi výraznější počiny bezesporu patřily Tros Sketos. Členem tria byl Aleš Najbrt, tedy jeden ze zakladatelů stejnojmenného grafického studia. Tros Sketos se svým varietním stylem slavili úspěch nejen na plakátu, ale i v reklamě a ve festivalové znělce, která je k vidění vždy před začátkem každého filmu. „Skupina Tros Sketos, jako hlavní tahák 37. ročníku festivalu s varietním stylem celé propagace ovlivnila na dlouhou dobu výtvarnou podobu většiny filmových festivalů, nových filmů i samotných varietních show. Rozpustilá znělka Davida Ondříčka a tří sketařů ve fialových oblecích s jejich naučeným pózováním před objektivy fotoaparátů a kamer se stalo donekonečna připomínaným vrcholem novodobé historie festivalu,“ chlubí se Najbrti.
Zajímavý byl také například devětatřicátý ročník, který se co do typografie vrátil do sedmdesátých let. V roce 77 byl totiž hotel Thermal vystaven a je i ústředním motivem zmíněného ročníku. Právě v útrobách hotelu probíhá honička tří protagonistů – baťůžkář, VIP a frajírek – za vstupenkou do kina. Barevná typografie má sedmdesátá léta evokovat, navíc vůbec poprvé vznikla série tří odlišných plakátů. Každému dominuje jeden z uvedených protagonistů.
Do historie výrazně zasáhl 42. ročník, jehož tváří byla žena, plakát byl doplněn o westernovou typografii. „Po několika letech jsme se rozhodli, že tváří tohoto ročníku bude žena. Filmová hvězda plná emocí a stylizace. Ikona naplněná očekáváním a úspěchem,“ popsali Najbrti. Následující ročník byl spjat s Křišťálovým glóbem a minipříběhy Věry Chytilové a Miloše Formana. Od 44. ročníku dominuje výtvarnému stylu typografický minimalismus.
Čtěte všechny články na téma Karlovy Vary a Najbrt
Foto a zdroj: MFFKV