23. května 2017 –– média –– Ondřej Krynek
V chebském Retromuseum je už jen do neděle 28. května k vidění výstava Pan Vajíčko s podtitulem Charakter československé reklamy. Malá výstava se zaměřuje na oblast reklamy v tehdejší Československé televizi a to od 60. let až do roku 1989. Ústředním motivem je slavný Pan Vajíčko od Eduarda Hofmana.
„Drobná výstava se zabývá reklamou v Československé televizi od konce 60. let do pádu komunismu, zejména legendární kreslenou postavou, která ohraničovala reklamní bloky. Televize zprvu k tomuto účelu používala statické titulky. Existovala však i vizuálně přitažlivější řešení, například krátké animované skeče, která používala západoněmecká veřejnoprávní televize ZDF,“ uvádí k historickým souvislostem kurátor výstavy Pavel Ryška.
„Koncem roku 1966 objednalo reklamní oddělení ČST návrh podobné znělky u Eduarda Hofmana, výtvarníka, scenáristy a režiséra celé řady úspěšných animovaných filmů. Ze čtyř desítek návrhů byla vybrána postavička jednoduchého vejčitého tvaru s buřinkou. Němému oznamovateli televizních tipů se nejdříve říkalo Pumprlík, teprve počátkem sedmdesátých let se vžilo jméno Pan Vajíčko. Na svá vystoupení měl pouhé dvě vteřiny, což je nejkratší možná doba k provedení výrazné akce; obvykle se jednalo o drobné nehody. Reklamy uváděl po celá sedmdesátá a osmdesátá léta a z obrazovek zmizel až v době převratných změn po listopadu 1989,“ dodává.
Čtěte další články na téma výstava a retro
Foto a zdroj: Retromuseum