10. července 2009 –– média –– Kateřina Farná
Od roku 1995 je s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary spojeno jedno jméno – Aleš Najbrt. I pod letošní koncepcí grafického designu je podepsáno jeho studio, autorkou je však jeho partnerka Zuzana Lednická.
Najbrta, prvotřídního grafického designéra, k festivalu přivedl fotograf Tono Stano. Jejich společná práce pro 30. ročník MFF Karlovy Vary tehdy spočívala v připomenutí stého výročí české kinematografie.
Objednávka Jiřího Bartošky zněla jasně: retro plakát s připomenutím filmu Extase Gustava Machatého, ve kterém se poprvé objevila nahá žena. Aleš Najbrt na webových stránkách svého studia k tomu píše: „Tono Stano našel krásnou servírku v jednom nejmenovaném baru a udělal z ní retro hvězdu, která byla tehdy štítem proti konkurenčnímu festivalu v Praze.“
Kromě toho ještě k prestižní české filmové přehlídce přivedl scénografa Šimona Cabana. Ten svého bratra Michala a na světě byl jedinečný rukopis zahajovacích a ukončovacích ceremoniálů.
Loňský ročník započal novou tradici festivalových znělek. Objevují se v nich slavní herci a režiséři (Věra Chytilová, Harvey Keitel, Miloš Forman, Danny DeVito, letos nově Jiří Menzel a Andy García). Zásadní myšlenkou je příběh hlavní ceny Křišťálového glóbu poté, co si ji laureáti dovezou domů.
Na černobílé znělky letos navazuje i minimalistické grafické provedení. „Původně byla typografická verze jenom v písmové variantě. Vytvořila jsem statický plakát, kde mi ale chyběl ten filmový pocit,“ říká Lednická.
Jednoduché černobílé provedení podle ní umocňuje pocit z filmu. „Tak mě napadlo převést to na fólii, na celuloid, který jsem posunula a vyfotila. A tím jsem navodila ten pocit z filmu,“ dodala.
Pro současnou grafickou podobu vytvořila speciální rozostřené písmo, které je posunuté, čímž přesně evokuje filmový pohyb. Písmo ovšem není vůbec nové, ve festivalové grafice se objevuje řadu let.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O5mx3WfPcG8[/youtube]
Video: Oficiální znělka k 43. MFF Karlovy Vary s Věrou Chytilovou
„Pro festival jsme ho použili už několikrát. Vždycky jsme jej nějakým způsobem modifikovali. Samo o sobě není zajímavé, ale dobře se s ním pracuje,“ uvedla laureátka ceny Mattoni Grand Designer pro rok 2008.
Foto: Studio Najbrt, Kateřina Farná a MFF Karlovy Vary