3. června 2011 –– móda –– Tomáš Holý
Kabáty, večerní róby ale i letní šaty ožívají na netradiční výstavě haute couture, tedy vysoké krejčoviny, v sochařském muzeu v Paříži. Retrospektivní expozice již zaniklého módního domu Madame Grès nabízí pohled do krejčovského ateliéru návrhářky. Krom oděvů jsou k vidění i dobové fotografie a návrhy šatů.
„Chtěla jsem se stát sochařkou. Pro mě je stejné, zda pracuji s látkou nebo s kamenem,“ říkávala za svého života Madame Grès, vlastním jménem Germaine Krebs. Nyní jako by se její přání splnilo. Expozice je totiž prezentována v nepříliš známém, ale o to více okouzlujícím pařížském muzeu Bourdelle, tedy v prostorách, kde za svého života působil francouzský sochař Antoine Bourdelle.
Desítky rób jsou tak volně rozestavěny přímo mezi stálou výstavou soch. Mezi figurálními objekty Antoina Bourdella tak vynikají hedvábné šaty z žerzeje, s kterýmžto materiálem Madame Grès nejčastěji pracovala.
Germaine Krebs (1903-1993) začala své první šaty šít v roce 1933, tehdy ještě pod jménem oděvního domu Alix. Osamostatnila se v roce 1942 právě pod značkou Grès, kterou vedla až do roku 1988. Její styl byl snadno rozeznatelný, jedná se totiž o minimalismus a jednoduchost, s kterou návrhářka pracovala. Šaty byly často na první pohled prosté, někdy připomínající antické tógy, nicméně precizně provedené s ohledem na každý detail a ohyb.
Není tedy divu, že značku si ve své době oblíbila mimo jiné i Marlene Dietrich. Fotografie z nejnovějších kolekcí Madame Grès se pravidelně objevovaly v módních časopisech typu Vogue.
Výstava v muzeu Bourdelle v Paříži s názvem Madame Grès, la couture à l’oeuvre je přístupná do 28. srpna 2011. K dispozici je i katalog k výstavě za 37 eur, tedy asi 900 českých korun.
Foto: Bourdelle Paris a Tomáš Holý
Zdroj: Bourdelle Paris