3. března 2012 –– móda –– Kristina Sedeke
Pařížský týden módy, na němž byly představeny nejnovější kolekce pro jaro a léto 2012, zaujal hned několika nezapomenutelnými přehlídkami. K těm absolutně nejlepším jednoznačně patřila přehlídka kolekce Chanel, pro kterou Karl Lagerfeld nechal postavit prostředí do detailu kopírující palubu letadla, a to včetně vstupní haly simulující letištní gate.
Přehlídky, pod nimiž je podepsána značka Chanel, patří již tradičně k těm nejnápaditějším. Tento módní dům totiž pokaždé promění přehlídkové molo téměř v divadelní jeviště. Prezentace zimní kolekce 2010 například začala velkolepým antré, kdy sněhobílá opona odkryla čtvercové molo, které zdobily kulisy, jež simulovaly arktické jeskyně, ze kterých vycházely modelky. Show o rok později zase připomínala mrazivé ráno francouzského venkova – klikaté, jakoby zasněžené molo, umělá mlha po celé jeho šíři a smyčcový orchestr v pozadí.
Obdobně jako Karl Lagerfeld, také Alexander McQueen pojímal své show jako malá představení. Na rozdíl od Chanel však McQueen vždy používal stejné molo, jež svou velikostí i tvarem připomínalo taneční plochu. Do jeho středu McQueen rád umisťoval extravagantní předměty, čemuž značka zůstala i po smrti návrháře věrna. V přehlídce pro jaro, léto 2012 se proto na mole objevil trubicový lustr, o rok dřív zase umělý trávník.
Trojici nejpromyšlenějších show posledních let uzavírá Marc Jacobs, konkrétně show newyorského Fashion Weeku podzim, zima 2012. Tmavé pódium, zhasnutá světla, saxofon v pozadí. Zleva přichází drobný muž a odhrnuje oponu. Najednou poznáváte, že oním mužem je sám Jacobs, a že se pod oponou skrývá skleněný kvádr a v něm armáda modelek, které jedna po druhé ze skleněného kvádru vycházejí, načež v něm zůstane pouze Jacobs, čímž přehlídka končí. Jednoduché, vtipné, skvělé.
Mimo chameleony, kteří slovo show pojímají doslovně, jsou i tací, kteří se bez přílišné extravagance obejdou. Příkladem je Marchesa, která místo klasických přehlídek dělá takzvané prezentace. Na těch modely vystaví na živých modelkách jako v muzeu a dá tak možnost vyniknout detailům, které by kvůli vzdálenosti nemusely být na mole na první pohled patrné. Ač v letošním roce Marchesa od své tradice upustila a nadcházející kolekci představila přehlídkou, těsnému kontaktu modelu a diváka zůstala věrna: modelky nechodily po mole, ale přímo mezi diváky.
Kategorií samou o sobě jsou návrháři, kteří sice zůstávají věrni klasice, jejichž show přesto nepostrádají originalitu a vtip. Takovými jsou například Christian Dior a Dolce&Gabbana. Zatímco Dior klade důraz na extravagantní účesy a make-up a molo i choreografii nechává maximálně jednoduchou, pouze s akcentem barevných světel podtrhujících momentální ráz kolekce, D&G si rádi vyhrávají s hudebními remixy a slide shows v pozadí.
DesignVid.cz nabízí video