17. března 2012 –– móda –– Kristina Sedeke
Pařížský týden módy byl letos svědkem souboje na poli vysoké krejčoviny. Přesně před rokem byl John Galliano donucen kvůli skandálu a obvinění z antisemitismu opustit post kreativního ředitele značky Christian Dior a byl nahrazen svou dosavadní pravou rukou Billem Gayttenem. Bývalí kolegové se tak letos poprvé setkali jako rivalové.
Přehlídku Johna Galliana zhodnotil časopis Vogue jako přehlídku divadelních kostýmů z Robina Hooda a Petra Pana. Teatrální klobouky prý připomínají ptačí hnízdo, ze kterého stačí jen vzlétnout. A nutno přiznat, že lukové blůzy, kožené kalhoty a zejména střihy některých kabátů opravdu navozovaly dojem a la zbojník. Nehledě na to, že ptačí klobouky či celoprůhledné šaty se asi nebudou prodávat nejlépe.
Opomeneme-li však praktickou stránku, musíme uznat, že Galliano pracuje se střihy a materiály jako nikdo jiný. To, jakým způsobem mísí šifon, satén, kůži a kožešinu, či to, jak míchá barvy a kombinuje spálenou červenou a královskou modrou, skoro vyráží dech. Obecně vzato se dá souhlasit s Vogue v tom, že Galliano je sice teatrální a jeho modely se vyznačují mnohdy až přílišnou extravagancí, vše je ale dokonale promyšlené, takže celkový výsledek působí harmonicky a naprosto nenuceně.
Asi nejlepším modelem jsou nadkolenky v kombinaci s vypasovaným sakem a mini kraťasy. Bohužel je potřeba kuráž jako Carrie Bradshaw, která se v tomto outfitu objevila v prvním filmu Sex ve městě, abyste v podobném modelu vyrazila do ulic. I tak dávám palec nahoru.
Na rozdíl od kritického hodnocení Galliana byl Vogue nadšený z tvorby Billa Gayttena. Kolekce je prý vybroušená jako mnohakarátový diamant a ideálně kombinuje prvky pánského šatníku s baletní ženskostí. A nelze nesouhlasit. Nová kolekce Dior je opravdu skvělá a Gaytten si tak napravil reputaci po ne příliš povedené kolekci loňské. Pěkné střihy, na první pohled kvalitní materiály, jemná kombinace barev. Přesto se nelze zbavit dojmu, že tohle všechno už tady jednou bylo, a dokonce u stejné značky.
Gaytten jednoduše vsadil na jistotu, sáhl po klasické Dior siluetě a předvedl vypasovaná saka, tříčtvrteční rukávy, áčkové sukně, případně cigaretové kalhoty, hladké střihy, minimální zdobení, hedvábí či satén. Ačkoli je u většiny modelů zřejmé, že je ovlivněn tvorbou svého předchůdce Galliana, úchvatné dlouhé róby vynesené na závěr přehlídky nejnovější kolekce už nesou pouze Gayttenův rukopis a utvrzují o velikosti tohoto návrháře.
DesignVid.cz nabízí video