11. října 2008 –– móda –– Kateřina Farná
Slovenská šperkařka Bety K. Majerníková vystavuje na Designbloku v rámci sekce Mléčná dráha novou kolekci šperků. Je temná a brutální, zároveň jemná až romantická. Zkrátka plná paradoxů a protikladů. A právě ty absolventka doktorandského studia na Vysoké škole výtvarných umení v Bratislavě ve své tvorbě reflektuje.
Původně jste měla do Prahy přivést kolekci Bubbles 2007. Nakonec v Superstudiu Corso mají premiéru úplně jiné šperky. Proč?
V období, kdy mě organizátoři oslovili, jestli bych nechtěla představit kolekci Bubbles, jsem už pracovala na této. Jako autor, vyjadřující se pomocí výtvarného jazyka a ne pomocí slov, pokud mám inspiraci, musím ji dát nějakým způsobem ven. Dohodli jsme se proto, že připravím něco aktuálnějšího. Je to v podstatě světová premiéra této instalace.
Jaká je tedy fungl nová kolekce?
Představuji kolekci temných šperků Wraw, což by se dalo přeložit jako Ženské bojové jednotky. Jsou to „šperky-nešperky“, které jsou nainstalované v kufřících, v jakých se přepravují zbraně, nebo jaké se také používají na šminky. Zkouším reflektovat něco mezi tím, jak se ženy zdobí, jak je to v podstatě ničí, jak se musí v dnešním světě přizpůsobovat různým kritériím.
Proto jsem kolekci ironicky nazvala Ženské bojové jednotky – reflektuji armády žen, které ráno vstanou a začnou bojovat o to, aby dobře vypadaly, aby měly dobrou figuru, aby pěkně uklízely, byly dobré matky, manželky…
Ženy to mají zkrátka těžké…
Je to jemně ironické, ale je to také poukázání na vážnější témata, protože takové usilování o krásu a dokonalost může vést i k nemocem, k anorexii. Není to jenom sranda, i když to tak může působit.
Jak jste ji vytvářela?
Pracovala jsem s asociacemi a výtvarným jazykem. Jsou tam perly, ať už opravdové, tmavé perly nebo hematitové, skleněné, plastové. Jsou pro mě synonymem náboje. Používám ještě perforaci plastových materiálů, což je ten výstřel, atak, pod kterým se nacházíme.
Potom to celé zdobím, chci, aby to bylo zdobné a pěkné, protože mám ráda paradoxy, když je něco krásné a zároveň temné, když je tam krása a utrpení. Tehdy dostávají věci jinou dimenzi.
Byly ženy vždy hlavním tématem vaší tvorby?
Vypadá to sice feministicky, ale já žádná feministka nejsem. Reaguji na nějaké impulsy, reflektuji aktuální témata, které zasahují nejen mě, ale také celou společnost. Jinak se zabývám globálními tématy, které mají i lokální vliv. Měla jsem kolekci, kdy jsem vytvářela brože jako malé televizory, potom jsem měla kolekci Bubbles, kdy jsem pracovala s komiksovými „bublinami“.
Používala jsem bílé perličky a bublinky s ženskými tvářemi, jako by byly plné slov. V podstatě však byly nafouknuté a banální, přesto krásné. Objevuje se tam krása v souvislosti s banalitou a blbostí. Kdežto tuto kolekci dávám do souvislostí s vážnějšími tématy. Možná už stárnu…
BETY K. MAJERNÍKOVÁ se narodila v roce 1978, žije v Bratislavě. Vystudovala šperk na VŠVU, studovala také v Anglii a Německu. Po absolutoriu doktorandské studia v Bratislavě působí na katedře užitého umění jako asistentka v ateliéru Kov a šperk u profesora Weisslechnera.