2. listopadu 2009 –– produkty –– Ondřej Krynek
Italská designérka Gerda Hopfgartner navrhla pod svou značkou Gavari jako závěrečnou studentskou práci futuristické poloakustické housle, které mají být dalším pokusem o prolomení více jak 500 let starého barokního designu. Nejen, že návrh vyhrál několik ocenění, ale nyní je prezentován na Tokio Design Weeku, kde by mohl zabodovat u výrobců.
Návrh sedmadvacetileté designérky jasně směřoval k vytvoření nových tvarů a tudíž houslí určených pro 21. století. Typické kroucené zdobné barokní prvky byly nahrazeny hladkými abstraktními tvary inspirovanými designem lodí a jacht. Ve výsledku byl navržen futuristický hudební nástroj se čtyřmi typickými strunami, jehož všechny části jsou však zcela přepracovány oproti předloze.
Gerda Hopfgartner při výrobě prvního modelu spolupracovala s vídeňskými mistry přes housle z firmy Bölli & Partner OG. Ti dbali na nezbytnou míru proporcí nástroje, tloušťky materiálů a výrobu tak, aby finální housle splňovaly náročná kritéria muzikantů. I proto se šest set gramů vážící housle nápadně podobají těm typickým čtyřstrunovým z italské houslové rodiny Guarneri.
Housle zatím existují jen jako funkční prototyp vyrobený ze dřeva a karbonu. Do této doby získaly firemní ocenění na Cumulus Kyoto v Japonsku. V současné době jsou vystavovány na 100% Design Tokyo ve vídeňské výběrové sekci Spot on Wien. Zde už se naskýtá možnost, že by si houslí mohl všimnout někdo z výrobců a přiblížit je tak posluchačům na houslových koncertech.
Foto a zdroj: Gavari