11. června 2010 –– produkty –– Ondřej Krynek
Jihoafrická republika zahájila po čtyřech letech mistrovství světa ve fotbale 2010. K této příležitosti byl jako tradičně vyroben speciální míč. Společnost Adidas použila opět nové technologie a materiály, ozdobila bílý míč novou grafikou a dala mu jméno Jabulani, což v jazyce zulu, v jednom z jedenácti jihoafrických nářečí, znamená oslavovat.
Jabulani se vyrábí v jednotné velikosti číslo pět, složen je pouze z osmi zcela novým způsobem pojených 3D panelů, které jsou tvarovány sférickým lisováním a už nejsou šité jako předchozí balóny. Přesně 440 gramů vážící míč tak může být dokonale kulatý a tím pádem i přesnější než všechny předchozí. Krom netradičního způsobu výroby míče se může novinkami pochlubit i jeho povrch. Má nové aerodynamické drážky, vrstva z polyesterové textilie zpevňuje jeho tvar a duše uhlíkového latexu svou kombinací lépe drží vzduch.
Fotbalisté u míče měří odskočení, zde naměřili odchylku šest centimetrů, není vůbec nasákavý, odchylka průměru se nemění o víc jak procento a ztráta tlaku vzduchu v míči je po deseti dnech do 10 procent. Číslovkou míče se stala jedenáctka. Míč je pokryt barevnými oválnými ornamenty v jedenácti barvách, které mají symbolizovat také jedenáct hráčů fotbalu, jedenáct oficiálních jazyků federace Fifa i jedenáct komunit v hostitelské Jihoafrické republice.
Jabulani je jedenáctým míčem, který je vyráběn stejnou firmou speciálně pro mistrovství světa ve fotbale. Z předešlých je nejznámější ten úplně první Telstar z roku 1970, který použil kombinaci černých a bílých pětiúhelníkových polí. Známým se stal i mexický z roku 1986, modře zdobený z roku 1994 a dva plnobarevné z posledních let 2002 a 2006. Novinka se dá pořídit okolo dvou tisíc českých korun a Adidas už pracuje na novém míči pro mistrovství světa v Brazílii v roce 2014.
Čtěte samostatný článek Staronový stadion Soccer City je největším v Africe