8. října 2011 –– produkty –– Soňa Kacerovská
Nike a studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze představili společný projekt Hyperfuse. Nová kolekce sportovní značky vychází z unikátní technologie a v rámci přehlídky Designblok 2011 ji mohou návštěvníci zhlédnout formou vizuálně působivé instalace. Jedním z porotců, kteří vybírali podobu instalace byl Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj, jenž poskytl serveru DesignMagazin.cz exkluzivní rozhovor.
Již po druhé oslovila mezinárodní sportovní firma studenti designu, aby se podíleli na tvorbě návrhů volnočasového oblečení. V rámci klauzurních prací vytvořili mladí designéři návrhy na představení nové kolekce Nike Sportswear – Nike Hyperfuse, ze kterých byla následně zástupci firmy a profesory VŠUP vybrána čtveřice nejzajímavějších. Porota tak poskytla studentům možnost realizovat představené projekty. Jde o díla Jakuba Pollága, Yvety Kroupové, Tomáše Vargy a Daniela Gonzálese. Pro prezentaci na Designbloku však byly vybrány návrhy pouze posledních dvou jmenovaných, protože svým vyzněním působily velmi podobně. Dokonce natolik, že došlo k jejich propojení.
Výsledná prezentace nové kolekce Nike vychází z inovativní technologie na výrobu basketbalových bot hyperfuse. Technologie vytváří odolný materiál prostřednictvím tavení jednotlivých jeho vrstev na sebe, takže výsledný produkt je více prodyšný, funkční a stabilní. Konkrétní instalace pak ukazuje několik rovin přístupu ke sportovnímu oblečení a obuvi. Především poukázat na inovativní výrobní technologii, ale zároveň vytvořit i jakousi vesmírnou sterilitu. Rozhlehlost bílého a strohého výstavní prostoru kontrastuje s křiklavě barevnými výrobky Nike.
Jedním z porotců, kteří vybírali výsledný návrh pro realizaci nové kolekce Nike, byl i vedoucí Ateliéru designu výrobků na VŠUP Michal Froněk. Jeden z našich předních designérů tvoří spolu s Janem Němečkem známé studio Olgoj Chorchoj. Co se snaží studenty naučit a jestli ho stále design dokáže překvapit prozrazuje v exkluzivním rozhovoru pro server DesignMagazin.cz
Může pro Vás být práce se studenty inspirativní nebo se snažíte studenty především směrovat a předávat jim zkušenosti podobným způsobem, který funguje na ostatních vysokých školách?
Já si myslím, že pedagog je od toho, aby energii studentům předával, aby je motivoval. Měl by jim vysvětlit, jak a proč tu práci mají správně udělat. A při tomto procesu dochází pouze k jednosměrnému toku energie. Když se však povede výsledek a studenti opouští školu připraveni obstát v konkurenci, tak ta energie najednou začne téci. Je to uspokojivý pocit, vidět a slyšet o úspěšných absolventech naší školy.
Mezi kterými je řada známých a úspěšných mladých tváří.
Ano, třeba Lucie Koldová, Petr Mikošek, Jan Čtvrtník nebo Jan Čapek a další. Všechno jsou to individuality, které našli svůj obor, ve kterém vynikají. Ať už je to navrhování lahví, teorie designu nebo produktový design. Jsou schopni se svojí prací uživit a to je přesně to, co chceme. Škola by měla nejen naučit studenta řemeslo, ale i dodržovat termíny a celkově adekvátním způsobem práci odevzdávat. Musí zkrátka vědět, proč danou práci dělá.
Platí, že o úspěchu rozhoduje především talent?
Talent není to hlavní, i když bez něj to nejde. Mnohdy se stane, že i průměrně nadaný student předežene svou pílí toho vysoce talentovaného. My se snažíme vychovávat profesionály. Talent a píle musejí být v rovnováze.
Dokáže Vás v designu ještě něco překvapit?
Stále mě něco překvapuje. Design miluji a několik desítek let jím intenzivně žiji. V Miláně pokaždé objevuji něco inspirativního, i když třeba jen přijdu do první ulice. Minulý týden jsem byl na veletrhu v Londýně, kde studenti Royal College of Art vystavovali své práce, a byl jsem nadšený. Uchvátil mě precizně provedený interiér sanitky, jeho samotné provedení i to, kolik na něm pracovalo lidí. Byl to hromadný úkol studentů a jeho výsledek ve mně zanechal hluboký dojem. Inspiraci na celý život.
Jsme na Designbloku. Platí, že tato přehlídka zvyšuje povědomí o designu a učí lidi rozpoznávat kvalitní výrobky?
Já myslím, že určitě. Designblok jasně ukazuje vztah lidí k českému designu a lifestylu obecně. Je to jako zrcadlo. Pracujeme s tím, co máme. Jsme malá země, takže ani tato přehlídka nemůže být pompézní jako v zahraničí. Nemáme tolik továren, ani stejně velkou kupní sílu.
Čtěte všechny články na téma Nike, VŠUP a Olchoj Chorchoj
Všechny články o Designbloku najdete pod tématem Designblok
Foto: Ondřej Lazar Krynek a Nike
Zdroj: Nike