2. května 2012 –– produkty –– Tereza Přibylová
Když po ničivé tsunami v roce 2011 požádal japonský obchod s mořskými řasami reklamní agenturu, aby mu pomohla dostat se zpátky na nohy, určitě nečekal, s jak skvostným řešením přijde. Agentuře I&S BBDO se povedlo unikátní spojení několikasetleté tradice s moderním designem, které se jmenuje Design Nori.
Vlna tsunami zasáhla břehy Japonska v květnu 2011 a dramaticky tak ovlivnila průmysl v severních oblastech státu. Jedním z postižených byl i Umino Seaweed Shop, obchod s lisovanou mořskou řasou, jež se používá k přípravě sushi. Ředitel firmy Hiroyuki Umino si uvědomoval, že se v zemi od tragédie konzumuje mnohem méně mořských řas, a proto se rozhodl oslovit reklamní agenturu I&S BBDO s přáním vytvořit on-line kampaň, která by pomohla podnik opět nastartovat.
Úkol to jistě nebyl jednoduchý. Vymyslet kreativní výstup z čtverce lisované řasy, která navíc svůj „design” nezměnila od 15. století, není úplná hračka. Ale I&S BBDO zakázku vyřešila s grácií. Přišla totiž se sofistikovaným návrhem laserového vyřezávání tvarů přímo na řasu nori, což je metoda, která nabízí detailní úpravy i takto jemného materiálu.
Navržený design, který vychází z klasických japonských vzorů (takzvaných MonYo) nabízí hned pět různých typů plátů. Jsou jimi Sakura (třešňový květ), Mizutama (vodní kapky), Asanoha (konopí), Kikkou (krunýř vodní želvy) a Kumikkou (krunýř suchozemské želvy). Ty v sobě skrývají různé charakteristiky vycházející ze starobylé japonské historie a symbolismu – krásu, štěstí, růst, radost a dlouhověkost.
Design Nori si je nyní možno prohlédnout na výstavě v Mitsubishi Ichigokan Museu spolu s katagami –vedle origami další klasickou japonskou technikou práce s papírem. Zde je také možno si krásné sushi pláty pořídit, a to za cenu 840 jenů, tedy necelých 200 korun za kus. Pan Umino však doufá, že v budoucnu bude jeho designové nori dostupnější a za nižší cenu. Milovníci sushi se tedy mají na co těšit.
Čtěte všechny články na téma jídlo a Japonsko
Foto a zdroj: I&S BBDO