7. března 2008 –– produkty –– Kateřina Farná
Od června vám natočí „plzeň“ do nových sklenic, které vytvořil český designer Rony Plesl. Nový vzhled tak získají půllitrové i třetinkové sklenice Pilsner Urquell. Dozvíte se také, v čem se v průběhu historie pivo podávalo.
„Nový design vychází ze základních rysů předchozích typů, je téměř o polovinu lehčí než její předchůdkyně. Sklenice jsou vyráběny technikou lisofoukání, která umožňuje tenkostěnné provedení,“ říká Vladimír Přibil, manažer.
„Tvar sklenice je vysoce ergonomický, velmi dobře se drží. Paprskovité výbrusy dávají pivu světlo a jiskru, zavřený tvar směrem k hornímu okraji dobře drží pěnu a je příjemný na rtu,“ dodává designér Plesl.
Od počátku 90. let 20. století se jedná o šestý exkluzivní tvar sklenice.
Historie pivních sklenic:
- Pivo se od počátků konzumovalo z nejrůznějších nádob – z velkých hliněných, z přírodních skořepin, z dutých zvířecích rohů, ale i z dřevěných nebo kameninových korbelů. Pouze vyšší vrstvy si mohly dovolit zdobené poháry z cínu nebo drahých kovů.
- Přestože se na víno většinou používaly sklenice, při konzumaci piva se rozšířily až mnohem později. Jedním z důvodů, proč pivo odolávalo podávání v průhledných nádobách, byla jeho původní barva a konzistence. Piva se totiž vařila převážně kvasnicová, nefiltrovaná, která nejsou čirá.
- Po objevu spodního kvašení a se zavedením piva průzračnějšího typu se výroba a zušlechťování sklenic staly samostatnou disciplínou. Sládek daného pivovaru si ve sklárně vybral optimální sklenici, protože to on určoval, z jaké sklenice či džbánu se bude pít jeho pivo, aby chutnalo co nejlépe.
- Nejprve se začaly užívat běžně dostupné sklenice poloviny 19. století, brzy se přidaly také nezaměnitelné a pro pivo charakteristické půllitry. V druhé polovině 19. století došlo k nárůstu v užívání sklenic, počátek 20. století navíc přinesl revoluční rozvoj sklářské výroby.
- Pivní sklenice a půllitr procházejí novodobou historií konzumace piva bok po boku. Větší pivovary, noblesnější restaurace a hotely začaly záhy vydávat firemní sklenice buď s litými, lisovanými, tištěnými nebo pískovanými nápisy a znaky nebo s ručně malovanými emblémy nejrůznějších námětů.
- V komunistické éře lze v pohostinství zaregistrovat výraznou snahu po uniformnosti a anonymitě nápojového skla, která dala vzniknout klasickým těžkým normalizačním půllitrům. Objevovaly se i pivní poháry podobné koňakovým nebo připomínající vinnou sklenici se silnější stopkou, případně naopak elegantní „šampusky“ s dlouhou stopkou a malým objemem.
Rony Plesl (*1965) je český designer a zakladatel studia nesoucí jeho jméno. Mimo rozmanité aktivity jeho studia pracuje pro největší české i světové sklárny. Je držitelem několika prestižních ocenění a již dříve vyráběl limitovanou sérii džbánků pro Pilsner Urquell. Zároveň je autorem sklenic pro Bernard, Mattoni, Staropramen a Aquilu. Společně se svou manželkou, která se stará o jeho studio, navrhuje i interiéry.
Foto: Pilsner Urquell