11. října 2009 –– produkty –– Soňa Kacerovská
Vášeň pro čokoládu spojila dvě studentky uměleckoprůmyslových škol a dala vzniknout unikátnímu designovému projektu Rozbíjím se. Ten se nyní představuje v malé veršované instalaci v rámci podzimních dnů designu Designblok 2009 v holešovickém Superstudiu Classic 7.
Yveta Kroupová je studentkou Vysoké školy uměleckoprůmyslové a její kamarádka Michaela Tomíšková studuje VŠUP ve zlínském ateliéru. Obě nedají dopustit na kvalitní čokoládu, a tak je napadlo, že propojí produktový design s gastronomií a zkusí vytvořit unikátní čokoládu složenou z chuťových emocí. „Chtěly jsme, aby naše čokoláda působila jako něco důvěrně známého. Čerpaly jsme ze svých osobních zkušeností a prožitků, kdy každý střípek vyjadřuje jistou emoci. Pro někoho může být Luxus třeba spát osm hodin denně, pro někoho má pouze hmotný význam,“ prozrazuje Yveta pro DesignMagazin.cz.
Tabulka čokolády se skládá ze sedmi různě velkých střepů, z nichž každý má svůj příběh. Ten je spjat s určitou emocí, která je vyjádřena prostřednictvím veršů. Touha například Až vyrostu zmizím, Ženskost zase Rozbíjím se v tobě. „Hodně jsme cestovala a své zážitky si zapisovala. Někomu můžou připadat ty verše zvláštní, ale vyjadřují příběh, který si k dané emoci přestavuji. Je to podobné jako s názvem projektu. Rozbíjím se prvotně vyznívá jako cosi negativního, avšak v našem pojetí by to mělo být něco jako očistný proces, který vás nabije energií,“ vypráví Yveta.
Při realizaci Rozbíjím se pomohl autorskému tandemu cukrář Lukáš Pohl, jenž pracuje v jedné z nejlepších tuzemských restaurací La Degustation Bohéme Bourgeoise. „Přišly jsme se za ním poradit a on to hned od počátku vzal velmi vážně. Začal kreslit čokoládové střepy, protože mu přišlo, že by ta čokoláda měla být rozbitá, a přitom by se neměla skládat z klasických čtverečků. Velmi příjemně nás překvapilo, jak se mu nápad zamlouvá,“ vzpomíná Yveta na počátky uskutečňování projektu. Každá emoce se skládá z trochu jiných ingrediencí a dostává tak nezaměnitelnou chuť. Již zmiňovaný Luxus je vyuzen ve studeném kouři, díky kterému dostal masovou příchuť, Le Mal obsahuje kapku levandule a Vzpomínka zase čerstvé chilli papričky, takže nejvíce připomíná chuť tradiční čokolády, kterou dělali Aztékové.
Designérky poprvé představily nevšední čokoládu na letošním Supermarket Designfestu a zaznamenaly velký ohlas. Skvělá chuť, precizní balení jednotlivých kusů čokolády a roztodivné veršíky působily jako afrodisiakum a tabulky čokolády mizely jedna za druhou. „Lidem se to moc líbilo, ale bylo to velmi pracné. Musely jsme změnit výrobní postupy. Přestože děláme produktové série, nejde o nic masového. Také nám velmi pomohl Tomáš Karpíšek, majitel sítě restaurací Ambiente. Bez jeho finanční podpory bychom zde vůbec nemohly být,“ naráží Yveta na fakt, že je účast na Designbloku především záležitost peněz.
Čokolády od Rozbíjím se koupíte na DesignBuy.cz
Foto: Ondřej Lazar Krynek a Rozbíjím se
Zdroj: Rozbíjím se