15. května 2022 –– technika –– Ondřej Krynek
Škoda Auto si připomíná tak trochu zapomenutý model Škoda Garde z roku 1981, jehož výroba se před 40 lety přesunula z českých Kvasin do slovenské Bratislavy. Model, který byl vyvinut z populárního Škoda 110 R, byl předchůdcem známějšího sporťáku Rapid z roku 1984. Garde byl i exportním artiklem avšak pod změněným jménem.
„Debut si Garde odbylo na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 13. září 1981. Sériová výroba se pak v závodě v Kvasinách rozeběhla počátkem října 1981. Hranaté přední světlomety a další moderní prvky slibovaly významný krok vpřed, přestože základní tvar a koncepce vozu s motorem u poháněných zadních kol se proti Erku nezměnily. Garde přesto přinášelo řadu novinek. Jízdním vlastnostem prospělo přesné hřebenové řízení a vhodnější geometrie zadních kol. Ta byla místo kyvadlových polonáprav nově zavěšena na vlečených trojúhelníkových ramenech s šikmou osou kývání,“ uvádí k historii vozu český výrobce.
„Škoda Garde nebylo jen na pohled elegantní kupé, vůz přinesl také několik novinek. Pokud ne pro svět, tak pro tehdejší československý trh určitě. Pozornost budily například pneumatiky 165 SR 13 s dezénem OR 29 a hlavně tužší konstrukcí díky nahrazení textilního nárazníkového pásu ocelovými drátky. Výsledkem byla delší životnost pláště, nižší valivý odpor, a tedy i nižší spotřeba paliva. Ve srovnání s „Erkem“ se podařilo snížit průměr podle metodiky EHK o 0,7 l na 100 km: při ustálené rychlosti 90 km/h se udávalo 6,5 l, ve 120 km/h již 9,2 l a v městském provozu 8,9 litru. Čtyřválec objemu 1 174 cm3 a výkonu 42,7 kW (58 koní) běžel na benzín o 96 oktanech,“ dodávají.
Čtěte další články na téma Škoda Auto
Foto a zdroj: Škoda Auto