24. července 2022 –– technika –– Ondřej Krynek
V první polovině července roku 1952 vyjela z Mladé Boleslavi první Škoda 1200 ve verzi zvané Sedan. Měla celokovovou karoserii, aerodynamický design a krom kombi verze vznikl i prototyp otevřeného kabrioletu. Za devět let bylo vyrobeno přes 67 tisíc kusů tohoto modelu.
„Vývoj nového modelu značky Škoda s celokovovou karoserií odstartoval již v roce 1948, první prototyp vznikl o rok později a brzy následovala další provedení, včetně variabilního STW (Station Wagon) se sklopnou zadní lavicí. Nechyběl ani prototyp otevřené verze, ale poválečná motorizace Československa měla jiné priority. Škoda 1200 získala přezdívku „Sedan“ podle nejrozšířenější čtyřdveřové karoserie se stupňovitou zádí, s délkou 4500 mm, šířkou 1680 mm a výškou 1520 mm,“ uvádí automobilka k vozu, jejímž konstruktérem byl Josef Velebný.
„Vůz Škoda 1200 zvaný Sedan byl průběžně modernizován. Úpravy přispěly k dalšími zvýšení odolnosti karoserie či snížení hladiny hluku v interiéru, ale k novinkám patřily také světelné ukazatele směru – blikače nahrazující původní šipky vyklápěné z předních blatníků. Počátkem roku 1956 naběhla produkce modernizovaných vozů Škoda 1201 s výkonnějším motorem 45 k (33,1 kW) při 4200 min. Kariéra modelové řady Š 1200/1201 skončila na podzim 1961 s celkovou bilancí 67 071 vozů, z toho bylo asi 27 tisíc sedanů a kolem 15 tisíc kombi, zbytek tvořily užitkové verze,“ dodává.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Mladoboleslavská automobilka si připomíná výročí modelu Škoda Garde
Čtěte další články na téma Škoda Auto
Foto a zdroj: Škoda Auto